خلاصه بحث
تا اين جا روشن شد كه براساس روايات متعدد و فراوان موجود در منابع معتبر اهل سنت، آيه مبارك تطهير به اهل بيت، يعنى پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلّم، اميرالمؤمنين، حضرت صديقه طاهره، حضرت امام مجتبى و حضرت سيدالشهداء عليهم السلام اختصاص دارد.
اكثر اين روايات به اقرار ناقلان آن ها ـ كه هر يك از آنان در زمره انديشمندان بزرگ و معتبر اهل سنت به شمار مى روند ـ صحيح هستند. صحت برخى از روايات نيز از سكوت و عدم خدشه در سند آن از ناحيه محدّثان اهل سنت ثابت مى شود; زيرا اگر محدّثى چند حديث را در يك مسأله ـ به ويژه در مسائل اختلافى ـ مطرح ساخته و در بخشى از احاديث مناقشه سندى داشته باشد و در بخش ديگر سكوت كند، به روشنى مى توان از سكوت وى نتيجه گرفت كه اسانيد آن احاديث قوى و صحيح بوده است.
در بسيارى از موارد نيز كه اقرار به صحّت وجود نداشت و يا محدّث درباره حديث خدشه كرده بود، باز هم بر اساس مبانى رجالى اهل تسنن روشن شد كه اين احاديث نيز به راحتى قابل تصحيح هستند.
علاوه بر مطالب بالا، در متن و محتواى اين احاديث نيز قرائن فراوانى بر مدّعاى ما وجود دارد كه از آن جمله مى توان به موارد زير اشاره كرد:
1ـ رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلّم على رغم حضور ديگران، كساء را فقط بر روى اين عدّه خاص قرار داده و عرضه داشت: أللّهمَّ هؤلاء أهل بيتي.
2ـ با وجود اين كه همسران پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم در منزل بودند، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم به حضرت صدّيقه طاهره سلام الله عليها امر مى كند كه به سراغ همسر و فرزندانش برود كه خود نشان گر اين است كه اگر اهل بيت اختصاص به اين بزرگواران نداشت، حضرت صديقه طاهره سلام الله عليها مى توانستند ديگران را نيز خبر كنند; و يا رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلّم مى توانستند به دختر بزرگوار خويش امر كند كه ديگران را نيز بخواند; اما نه رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلّم چنين دستورى دادند و نه حضرت فاطمه سلام الله عليها چنين اقدامى كردند.
3ـ وقتى برخى از همسران پيامبر صلى الله عليه وآله وسلّم ورود به جمع اهل بيت عليهم السلام را تقاضا كردند، حضرت رسول اكرم صلى الله عليه وآله وسلّم با تعبير «تنحّي»، يعنى دور شو، ايشان را از ورود به آن جمع باز داشتند.
4ـ تعابيرى هم چون: «أنت على مكانك»، «أنت من أزواج رسول الله صلى الله عليه وآله وسلّم»، «أنت من أهلي وهؤلاء أهل بيتي» و مواردى ديگر از اين قبيل همه گوياى اين واقعيت هستند كه عنوان اهل بيت اختصاص به اين پنج بزرگوار دارد.
5 ـ هم چنين پس از ردّ نظريه عكرمه، روشن شد كه گفتار ابن كثير به هيچ حديثى از پيامبر اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم و يا احدى از صحابه مستند نيست و او صرفاً به سياق آيات استناد مى كند كه نادرستى مدّعاى وى نيز ثابت شد.
منو