نقد ديدگاه يكم
بهتر بود امام اهل سنّت فخر رازى اين ديدگاه را مطرح نمى كرد كه نَسْخ ازدواج موقّت توسط پيامبر خدا صلى اللّه عليه وآله صورت گرفته بود و فقط عمر از اين مسأله آگاه بود; زيرا چگونه ممكن است عمر از نَسْخ اين حكم باخبر شود، ولى امير مؤمنان على عليه السلام و ديگر اصحاب رسول خدا صلى اللّه عليه وآله از اين مسأله آگاه نباشند؟!
چرا پيامبر گرامى صلى اللّه عليه وآله فقط او را از اين مسأله آگاه كرده است؟!
چرا هنگامى كه عمران بن سواد عمر را نصيحت مى كرد، به او پاسخ نداد كه متعه در زمان رسول خدا صلى اللّه عليه وآله حرام شد؟
عمران بن سواد خطاب به عمر گفت: امت تو چهار مسأله را بر تو ايراد مى گيرند، از جمله آن كه تو ازدواج موقّت با زنان را حرام كردى; حال آن كه خدا حلال نموده بود و ما با مشتى خرما ازدواج موقّت مى كرديم. سه مسأله ديگر بماند.
عمر گفت: همانا پيامبر خدا صلى اللّه عليه وآله در زمان ضرورى و اضطرار اين حكم را صادر كرده بود. اما پس از آن مردم از اين وضعيت بيرون آمدند و حكم اضطرار نيز برداشته شد… .1
به راستى چرا همه مسلمانان، اين مسأله را از عمر نپذيرفتند و اين اختلاف تا امروز باقى است؟!
1 . تاريخ طبرى: 3 / 290، حوادث سال 23.