مُطِيعٌ لَكُمْ;
پيرو شما هستم.
اين جمله از دو كلمه مركب است: «مطيعٌ» به طور مطلق «لكم» براى شما نه غير شما. چون ائمه عليهم السلام معصوم هستند، اطاعت ما نسبت به آن ها هيچ قيد و شرطى ندارد، اطاعت مطلقه است. پس برهان بر اين معنا قائم شده و خداوند متعال نيز چنين قرار گذاشته است، آن جا كه مى فرمايد:
(أَطيعُوا اللّهَ وَأَطيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي اْلأَمْرِ مِنْكُمْ);1
از خدا اطاعت كنيد و از پيامبر و اولى الامر اطاعت كنيد.
يعنى شما در همه شئون، هر چه اراده كنيد من مطيع شما هستم; چرا كه اين جا عصمت هست و لوازم عصمت چنين است; مگر اين كه كسى منكر عصمت باشد.
روشن است كه اعتقاد به عصمت غلوّ نيست، بنابراين پايبند بودن به فرمايشات اهل بيت عليهم السلام غلو نخواهد بود و هر كه عصمت را بپذيرد، بايد مطيع باشد; چرا كه در پى عصمت، اطاعت مطلق است و سرپيچى از دستورات معصوم خلف است يا تناقض.
اطاعت مطلقه يعنى: متابعت مطلقه در همه ابعاد، در اختيار بودن بى قيد و شرط، اساساً «تشيّع» همين است، لذا حتّى در كتب لغت آمده:
شيعة علي أتباعه.2
كسى كه در اعتقاد و عمل و اخلاق تابع اهل بيت نباشد; شيعى به معناى حقيقى محسوب نمى شود، و در آينده بيشتر توضيح خواهيم داد. ان شاء الله.
1 . سوره نساء (4): آيه 59.
2 . ر.ك: القاموس المحيط: 3 / 47، تاج العروس: 11 / 257.