فرق بين دو كلمه «مأوى» و «مثوى»
آيا بين دو كلمه «مأويه» و «مثويه» فرق است؟ هر دو كلمه در قرآن آمده، كلمه «مأوى» به اهل جهنّم نيز تعبير شده است، آن جا كه مى فرمايد:
(فَأَمّا مَنْ طَغى * وَآثَرَ الْحَياةَ الدُّنْيا * فَإِنَّ الْجَحيمَ هِيَ الْمَأْوى);1
و امّا كسى كه در مقابل خداوند سركشى كند و زندگى چند روزه دنيا را بر همه چيز مقدّم بدارد قطعاً جهنّم جايگاه اوست.
كلمه «مثوى» نيز درباره اهل جهنّم آمده است. در آيه اى مى خوانيم:
(أَ لَيْسَ في جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْمُتَكَبِّرينَ);2
آيا در دوزخ جايگاهى براى متكبران نيست؟
و در آيه ديگرى مى خوانيم:
(قيلَ ادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها فَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرينَ);3
به آن ها گفته مى شود: از درهاى جهنّم وارد شويد، جاودانه در آن بمانيد چه بد سرانجام و عاقبتى است عاقبت متكبّران.
بنابراين، كلمه «مثوى» در جايى است كه عاقبت امر انسان را نشان مى دهد كه در آن جا مستقر خواهد بود. راغب اصفهانى گويد:
الثواء: الإقامة مع الاستقرار… وقال: (أَ لَيْسَ في جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْمُتَكَبِّرينَ).4
يعنى عاقبت و فرجام امر انسان كه نمى شود از آن جا نجات و خلاصى يافت. دوزخيان هر چه التماس و خواهش بكنند نجاتى نخواهند داشت.
1 . سوره نازعات (79): آيات 37 ـ 39.
2 . سوره زمر (39): آيه 60.
3 . همان: آيه 72.
4 . المفردات في غريب القرآن: 84.