خانه هاى با رفعت و جلالت
فَجَعَلَكُمْ فِي بُيُوت أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ;
و شما را در خانه هايى قرار داد كه رفعت و جلالت دارد و از آن جا نام خدا به گوش ديگران مى رسد.
ائمه عليهم السلام پيش از آن كه چيزى را به ديگران بگويند خودشان عمل مى كردند; بلكه آنان قبل از فرشتگان، خداوند متعال را عبادت مى كردند. اين عبارت به اين آيه مباركه اشاره دارد كه مى فرمايد:
(في بُيُوت أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَاْلآصالِ * رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَلا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللهِ وَإِقامِ الصَّلاةِ وَإيتاءِ الزَّكاةِ يَخافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فيهِ الْقُلُوبُ وَاْلأَبْصارُ * لِيَجْزِيَهُمُ اللهُ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا وَيَزيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَاللهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِساب);1
(اين چراغ پرفروغ) در خانه هايى قرار دارد كه خداوند اذن داده كه ديوارهاى آن بالا برده شوند و در آن ها نام خدا برده شود و بامداد و شامگاه در آن ها تسبيح او گويند. مردانى كه هيچ تجارت و داد و ستدى آن ها را از ياد خدا و برپا داشتن نماز و پرداختن زكات غافل نمى كند، آنان از روزى كه در آن، دل ها و ديدگان دگرگون مى شوند، مى ترسند تا خداوند آنان را به بهترين اعمالى كه انجام داده اند پاداش دهد و از فضل خود بر پاداش آنان بيفزايد و خداوند به هر كس كه بخواهد بى حساب روزى مى دهد.
در ذيل آيه بحث است كه آيا مراد از بيت، همان چهار ديوارى هاى گلى و آجرى آن دوران بوده است كه بيت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نيز مثل خانه هاى آن زمان بوده است؟ نه، منظور آن هايى هستند كه درون آن خانه ها زندگى مى كردند.2
از اين رو در آيه تطهير مى فرمايد:
(إِنَّما يُريدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ);3
خداوند مى خواهد از شما اهل بيت فقط پليدى را دور كند و كاملاً شما را پاك سازد.
البته امّ سلمه مورد احترام ماست، اما ازواج رسول الله صلى الله عليه وآله مشمول آيه تطهير نيستند. چنان كه گذشت.4
1 . سوره نور (24): آيات 36 ـ 38.
2 . ر.ك: مدينة المعاجز: 5 / 59، حديث 62.
3 . سوره احزاب (33): آيه 33.
4 . ر.ك: جلد دوم، صفحه 197 و 198 از همين كتاب.