ج . كتاب هاى آسمانى
مصداق سوم آيات خداوند متعال، كتاب هاى آسمانى پيامبران الاهى است كه علم آن كتب نزد ائمّه عليهم السلام مى باشد. در روايتى سلمة بن كهيل گويد: على عليه السلام فرمود:
لو استقامت لي الأمة وثنيت لي الوسادة لحكمت في التوراة بما أنزل اللّه في التوراة ولحكمت في الإنجيل بما أنزل اللّه في الإنجيل ولحكمت في الزبور بما أنزل اللّه في الزبور، حتّى يزهر إلى اللّه وإنّي قد حكمت في القرآن بما أنزل اللّه.1
به نظر مى رسد كه عين آن كتاب ها هم نزد ائمّه عليهم السلام مى باشد و هم اكنون در نزد امام زمان عليه السلام موجود است. در روايتى چنين مى خوانيم:
ضريس كناسى گويد: در حضور امام صادق عليه السلام بودم كه ابو بصير نيز حضور داشت. امام فرمود:
إنّ داود ورث الأنبياء وإنّ سليمان ورث داود وأنّ محمّداً ورث سليمان وما هناك وإنّا ورثنا محمّداً وإنّ عندنا صحف إبراهيم وألواح موسى.
فقال له أبو بصير: إنّ هذا لهو العلم؟
فقال: ياأبا محمّد! ليس هذا هو العلم، إنّما هذا الأثر، إنّما العلم ما حدث بالليل والنهار يوماً بيوم وساعة بساعة.2
البته بنا به روايات ديگر عصاى حضرت موسى عليه السلام و خاتم حضرت سليمان عليه السلام نيز نزد امام زمان عليه السلام است.3 پرسش اين كه آيا جسم مادى اين اشياى خارجى مراد است، يا آن آثارى كه مرتبط به آن هاست و استفاده هايى كه برده شده؟ يا هر دو؟ مانعة الجمع نيست؛ چرا كه پيامبران پيشين نيز آيات اللّه داشتند. قرآن كريم مى فرمايد:
(إِنَّ الَّذينَ يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقّ وَيَقْتُلُونَ الَّذينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذاب أَليم)؛4
همانا كسانى كه به آيات خدا كافر مى شوند و پيامبران و كسانى از مردم را كه دستور به عدل و داد مى دهند به ناحق و از روى ظلم مى كشند آن ها را به مجازات و كيفرى دردناك بشارت بده.
همه اين آيات نزد ائمّه عليهم السلام است كه (في صُدُورِ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ) به آن ذوات مقدّسه تفسير شده است.
و با عنايت به زندگانى، اخبار، روايات، تاريخ و سيره آن بزرگواران مى بينيم كه عملاً هم همين طور بوده است، هر چه كه از اين بزرگواران سؤال شده، جواب مورد قبول سؤال كننده و ديگران را داده اند، حتى كسانى كه خواسته اند ـ به زعم خودشان ـ امام عليه السلام را امتحان كنند پاسخ شنيده و از كار خود پشيمان شده اند. داستان پرسش ابوحنيفه از امام كاظم عليه السلام در دوران كودكى شاهد صدق گفتار ماست.5
1 . بصائر الدرجات: 154، حديث 6، بحار الأنوار: 26 / 183، حديث 11، با اندكى تفاوت، ينابيع المودّه: 1 / 221، حديث 40.
2 . همان: 155، حديث 1، همان: حديث 12.
3 . بحار الأنوار: 52 / 322، حديث 30 و 324، حديث 37.
4 . سوره آل عمران (3): آيه 21.
5 . ر.ك: صفحه 264 از همين كتاب.