الف. قرآن مجيد
به نظر مى رسد قرآن مجيد اعظم، اهم و اكبر مصاديق آيات اللّه است كه طبق اين آيه مباركه جز أئمّه عليهم السلام احدى به حقايق و اسرار اين آيات واقف نيست. آن بزرگواران متشابهات قرآن را نيز مى دانند. آن جا كه مى فرمايد:
(مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَأُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغاءَ تَأْويلِهِ وَما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ)؛1
بخشى از آن (قرآن) داراى آيات محكم (صريح و روشن) است كه اساس اين كتاب است و بخشى از آن داراى آيات متشابه است (كه به لحاظ جهاتى روشن نيست)، امّا كسانى كه در قلوبشان انحراف است از متشابهات پيروى مى كنند تا فتنه انگيزى كنند و تأويل و تفسيرى بر طبق اميال خود مى كنند؛ در حالى كه تفسير آن ها را جز خدا و راسخان در علم نمى دانند.
اگر حرف «واو» در عبارت «الراسخون في العلم» عاطفه باشد ـ نه استينافيّه ـ همان هايى كه «اوتوا العلم» هستند، همان ها «الراسخون في العلم» خواهند بود.
بنابراين روشن شد كه هيچ منافاتى بين آيه مباركه (إِنَّمَا اْلآياتُ عِنْدَ اللّهِ) با آيه مباركه (وَما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ) و آيه مباركه (في صُدُورِ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ) وجود ندارد.2
1 . سوره آل عمران (3): آيه 7.
2 . ر.ك: تفسير مجمع البيان: 2 / 241 و 8 / 33.