علىّ در حجّة الوداع نبوده است!!
اوّلين تشكيكى كه انسان نمى داند كه از آن تعجّب كند يا به آن بخندد (آنهم خنده تلخى كه از گريه غم انگيزتر است) اين است كه: علىّ بن أبى طالب هنگام حجّة الوداع، در يمن بوده و به همراه رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم در مناسك حجّ و مراجعت از مكّه نبوده است، و تمام احاديثى كه مشتمل بر حكايت واقعه غدير خمّ و توقّف در سرزمين جُحفه و صدور خطبه غدير و نصب حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام به خلافت و امامت است دروغ محض است!! و تعجّب نكنيد اگر بگوئيم كه قائل اين سخن سخيف و بى اساس «فخر رازى» است.
ولى جاى بسى خوشبختى است!! كه «ابن حجر مكّى» صاحب كتاب «الصّواعق المحرقة»(1) اين ادّعا را مردود دانسته است، و نيز شارحين حديث و سنّت نبوى صلّى الله عليه وآله وسلّم كه در فهم احاديث به آنها مراجعه مى شود.
مثلاً: ملاّ على قارى در كتاب «مرقاة المفاتيح»(2) مى گويد: اين قول كلامى باطل است، زيرا در تاريخ ثابت شده است كه: على از يمن برگشته و در حجّة الوداع همراه رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم بوده اند.
و نيز در كتب صحاح اهل سنّت واقعه خروج از احرام را در حجّ ذكر كرده، و در آنجا تصريح كرده اند كه: على عليه السّلام در حجّة الوداع همراه رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم بوده اند.
پس كلام فخر رازى به اينكه: على عليه السّلام در آن زمان در يمن بوده است، از جهت ديگرى دلالت بر صحّت حديث غدير و تماميّت دلالت حديث غدير بر امامت و خلافت اميرالمؤمنين عليه السّلام، خواهد داشت.
(1) الصواعق المحرقة: 25.
(2) مرقاة المفاتيح في شرح مشكاة المصابيح: ج5/574.