ويژگى هاى پذيرفته شده براى امام
اهل سنّت كتاب هايى را در علم عقايد و كلام نوشته اند; كتاب هايى هم چون: المواقف فى علم الكلام تأليف قاضى ايجى، شرح المواقف نگارش شريف جرجانى، شرح قوشچى بر التجريد، شرح المقاصد تأليف سعدالدين تفتازانى، شرح العقائد النسفيّه و ديگر كتاب هاى مهمّ اعتقادى.
آنان در اين كتاب ها بحث هايى را درباره امام مطرح و فصل هايى را بيان كرده اند. از فصل هاى مطرح شده در اين كتاب ها انتخاب امام است كه انتخاب امام به اختيار مردم است و خداوند متعال در اين امر نقشى ندارد. اين ديدگاه با اعتقاد شيعه اماميّه مخالفت دارد.
آنان در فصل ديگر، شروطى را در امام لازم مى دانند و مى گويند: كسى را كه مردم براى رهبرى جامعه انتخاب مى كنند بايد داراى تمام اين شروط باشد تا براى اين امر مهم از سوى مردم برگزيده شود، آن گاه شروط و اوصافى را براى امام بيان كرده اند و آن ها را به دو بخش تقسيم نموده اند:
1 . شروطى كه تمام علما آن ها را قبول دارند;
2 . شروطى كه مورد اختلاف ميان علما است.
در اين نوشتار شرط هايى را كه اهل سنّت در تعيين امام بيان كرده اند بررسى مى كنيم تا ببينيم آن ويژگى هاى لازم براى جانشينى پس از رسول خدا صلى اللّه عليه وآله در چه كسى وجود داشته است.
البته ما در اين بررسى از روش شيعيان در تعيين امام چشم پوشى مى نماييم و بنا بر همان روش اهل سنّت درباره اين ويژگى ها گفت و گو كرده و با دقّت آن ها را بررسى مى نماييم.
منو