وجوب امامت
اصل امامت نه تنها مورد اختلاف مسلمانان نيست; بلكه محلّ اجماع و اتفاق نظر آنان است و علماى بزرگ شيعه و سنّى، اين اصل را مورد تأكيد قرار داده اند.
ابن حزم اندلسى در اين باره مى گويد:
اتّفق جميع أهل السنّة وجميع المرجئة وجميع المعتزلة وجميع الشيعة وجميع الخوارج على وجوب الإمامة، وأنّ الاُمّة فرض واجب عليها الإنقياد لإمام عادل يقيم فيهم أحكام اللّه، ويسوسهم بأحكام الشريعة الّتي أتى بها رسول اللّه صلّى اللّه عليه وآله… والقرآن والسنة قد وردا بإيجاب الإمام…;1
فرد فرد اهل سنّت، مرجئه، معتزله، شيعه و خوارج، در وجوب امامت، اتّفاق نظر دارند و معتقدند كه اطاعت از امام دادگر، مجرى احكام الاهى و شريعت نبوى بر همه آحاد امّت اسلامى، واجب است… قرآن و سنّت نيز وجوب امام را مورد تصريح قرار داده اند… .
همان گونه كه خواهد آمد شيعه اثناعشرى، مسأله امامت را جزء لا ينفكّ اصول دين مى دانند و به همين جهت توجه فراوانى به آن نشان مى دهند. در روايات ائمه شيعه عليهم السلام، درباره امامت اين گونه آمده است:
إنّ الإمامة اُسّ الإسلام النامي وفرعه السامي… .
إنّ الإمامة زمام الدين ونظام المسلمين وصلاح الدنيا وعزّ المؤمنين;2
امامت، پايه رو به رشد اسلام و شاخه بلند آن است… .
امامت، زمام دين، نظم دهنده مسلمانان، صلاح دنيا و عزّت مؤمنان است.
امامان شيعه عليهم السلام درباره امام نيز چنين فرموده اند:
بالإمام تمام الصلاة والزكاة والصيام والحج والجهاد وتوفير الفيء والصدقات وإمضاء الحدود والأحكام ومنع الثغور والأطراف;3
تكميل نماز، زكات، روزه، حج و جهاد، جمع آورى غنايم و صدقات، اجراى حدود و احكام و دفاع از مرزها و اقصى نقاط سرزمين اسلام، تنها و تنها به وسيله امام امكان پذير است.
علاّمه حلّى رحمه اللّه در مقدمه كتاب منهاج الكرامة فى معرفة الإمامة مى نويسد:
فهذه رسالة شريفة، ومقالة لطيفة، اشتملت على أهمّ المطالب في أحكام الدين، وأشرف مسائل المسلمين، وهي مسألة الإمامة، الّتي يحصل بسبب إدراكها نيل درجة الكرامة، وهي أحد أركان الإيمان المستحقّ بسببه الخلود في الجنان والتخلص من غصب الرحمان;4
اين رساله و كتاب نغز به بررسى مهم ترين حكم دينى و گران قدرترين مسأله مسلمانان; يعنى مسأله امامت مى پردازد كه ادراك آن، موجبات نيل به مرتبه كرامت را فراهم مى آورد.
امامت يكى از اركان دين است كه شناخت آن، جاودانگى در بهشت و رهايى از خشم پروردگار را به ارمغان مى آورد.
1 . الفصل فى الملل والأهواء والنحل: 3 / 3.
2 . الكافى: 1 / 224، إكمال الدين وإتمام النعمة: 677، معانى الأخبار: 97.
3 . همان.
4 . نگاه كنيد به: شرح منهاج الكرامة: 1 / 15 ط 1.