تأثیر علم کلام در گرایش به تشیّع
همان گونه كه گذشت، دل هاى حقّ طلب و دوست دار خير و رستگارى، بى ترديد تحت تأثير استدلال هاى منطقى، مباحثات سالم و ادله متّكى بر مسلّمات ـ كه چاره اى جز پذيرش آن نيست ـ قرار مى گيرند و در واقع، راز تأكيد قرآن بر «جدال احسن» را نيز بايد در همين نكته جست و جو كرد.
«جدال احسن» از نخستين روش هاى پيامبران، اوصيا و ديگر مصلحان براى هدايت بشر به صراط مستقيم، محسوب مى شود.
پيشرفت مذهب اماميّه و گرايش ملت ها به تشيّع نيز مرهون علم كلام و جدال صحيحِ مبتنى بر كتاب، سنّت، عقل و حجّت هاى معتبر و مقبول، بوده است… .
براى مثال، صدها تن از مردم كشورهاى مختلف جهان به بركت كتاب المراجعات اثر آيت اللّه سيّد عبدالحسين شرف الدين قدّس سرّه به شيعه گرويده اند.
هم چنين تك مناظره علاّمه حلّى رحمه اللّه با علماى بزرگ اهل سنّت در ايران موجب شد كه همه مردم آن روز ايران، شيعه شوند.
بر اساس نقل علماى بزرگ منطقه جبل عامل، گسترش تشيّع در اين منطقه توسّط ابوذر غفارى رضى اللّه عنه، صورت گرفته است.1
يكى از علماى اهل سنّت در ضمن حمله به علم كلام، خاطر نشان مى كند كه «شيعه شدن اهل سنّت، تنها به صورت فردى و گرايش شخصى، صورت پذيرفته است»;2 امّا با توضيحات كوتاه فوق، بطلان ادّعاى اين عالم اهل سنّت روشن مى شود.
1 . أمل الآمل فى علماء جبل عامل: 1 / 13، تأسيس الشيعة لعلوم الإسلام: 351.
2 . مجله الغدير: شماره هاى 8 و 9، صفحه 90.