آیت الله سید علی حسینی میلانی
انتشارات الحقایق، چاپ دوازدهم 1391، قم
آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله) کتابش را با عنوان مظلومیت برترین بانو، به بیان وقایع زندگی حضرت زهرا (علیها السلام) بعد از رحلت پیامبر اختصاص داده است. زندگی کوتاه حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از رسول خدا، در خود حقایقی نهفته دارد که برخی از نویسندگان اهل سنت در تلاشند یا با تحریف و یا با انکار وقایع و ظلمهایی که بر حضرت زهرا رفته است؛ این بخش از تاریخ صدر اسلام را طور دیگر جلوه دهند.
نویسنده محترم معتقد است که قضایا و وقایع این برهه از زندگی حضرت زهرا با اساس مذهب شیعه در ارتباط است از همین رو، کوشیده است ماجرای مظلومیت حضرت زهرا علیها السلام را به تفصیل بیان کند و رابطۀ آن ماجراها را با مسائل عقیدتی شیعی بیان کند.
کتاب در در نه بخش تنظیم شده است:
نویسنده در بخش اول جایگاه و منزلت فاطمه زهرا – علیها السلام – در پیشگاه خدا و رسول خدا – صلی الله علیه وآله – را متذکر شده و موضوعات زیر را از منابع اهل سنت در فضایل حضرت فاطمه نقل کرده است:
فاطمه عليها السلام، سرور بانوان؛
فاطمه عليها السلام، پاره تن پيامبر خدا صلّى اللّه عليه وآله؛
خشم و خشنودى فاطمه عليها السلام، خشم و خشنودى خداست؛
نخستين فردى كه به پيامبر خدا صلّى اللّه عليه وآله ملحق مى گردد؛
راستگوترين فرد پس از پيامبر خدا صلّى اللّه عليه وآله
استقبال پيامبر خدا صلّى اللّه عليه وآله از فاطمه زهرا عليها السلام؛
محبوب ترين بانو.
در پایان این بخش سخنان علماى اهل سنّت را دربارۀ حضرت فاطمه علیها السلام نقل کرده است که با توجه به روایات منقول در کتابهای خود اهل سنت، معتقدند هر کسی سب فاطمه گوبد کافر است؛ غضب فاطمه، غضب خداست؛ و فاطمه برتر از خلفای چهارگانه است و …
بخش دوم: به جایگاه و منزلت امیر مؤمنان علی علیه السلام در پیشگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله اختصاص دارد و سه حدیث «آزار على عليه السلام، آزار پيامبر خدا صلّى اللّه عليه وآله است»؛ «كينه ورزى با على عليه السلام، نفاق است»؛ و «اخبار رسول خدا صلّى اللّه عليه وآله از خيانت امّت» را شامل است.
بخش سوم: به واکاوی کینه های پنهانی بعضی از مسلمانان از حضرت علی علیه السلام اشاره کرده و بخشی از اتفاقات و وقایع بعد از رحلت رسول خدا را، ناشی از همان کینه های قريش و بنى اميّه نسبت به پيامبر خدا صلّى اللّه عليه وآله و اهل بيت او عليهم السلام دانسته است.
بخش چهارم: با عنوان تحریف و سانسور حقایق به مسأله ممنوعیت نقل حدیث و کتابت آن، کتمان و انکار فضایل اهل بیت علیهم السلام پرداخته است. نویسنده نمونه هایی نقل کرده است که حتی کتابهای اهل سنت که فضایل اهل بیت یا مطاعن و مثالب شیخین را نوشته بوده اند، تحریف یا سانسور شده اند از جمله کتاب عبد الرحمن بن یوسف بن خراش.
بخش پنجم: ماجرای مصادره فدک و اشاره به پیامدهای آن را شامل است. در ماجرای مصادره و غصب فدک خلیفۀ اول نه تنها به تکذیب حضرت زهرا سلام الله علیها پرداخت بلکه شهادت حضرت علی علیه السلام را قبول نکرد. فدک به شهادت تاریخ نویسان و مفسران ملک حضرت زهرا بود اما در این ماجرا ضمن تکذیب حضرت زهرا، حتی به سیرۀ رسول خدا توجه نشد که در دو مورد، شهادت واحد (یک نفر) را برای ماجرایی پذیرفته بود؛ افزون بر آن قواعد فقهی نیز زیر پا گذاشته شد؛ چرا که می توانستند با سوگند به داوری اقدام کنند و …
بخش ششم: به هجوم به خانۀ حضرت فاطمه و آتش زدن خانه وحی در مصادر اهل سنت را واکاوی کرده است:
نویسنده مطالب نقل شده در کتب اهل سنت را در این ماجرا به چهار گروه تقسیم کرده است:
الف) روایاتی که تهدید به سوزاندن را نقل کرده اند؛ ب) روایاتی که به آوردن آتش گیره و فتیله اشاره دارند؛ ج) روایاتی که به حاضر کردن هیزم برای سوزاندن خانه اشاره دارند؛ د) روایاتی که به آمدن عمر به در خانه برای سوزاندن خانه اشاره دارند.
بخش هفتم: نویسنده در این بخش ضمن نقل اقوال علمای اهل سنت دربارۀ پسران امام علی علیه السلام (حسن، حسین و محسن) با کنار هم قراردادن ماجراهای هجوم به خانۀ حضرت و صدمه دیدن حضرت زهرا در آن ماجرا به سقط حضرت محسن علیه السلام پرداخته است.
بخش هشتم با عنوان هتک حرمت خانه حضرت زهرا علیها السلام به نقل سخنان ابوبکر در ابراز پشیمانی از عملکردش نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها پرداخته است.
بخش نُهم با عنوان نگاهی به چند قضیه دیگر موضوعاتی همچون عدم رضایت حضرت زهرا سلام الله علیها از ابوبکر؛ آگاه نساختن امام علی خلیفه را از مرگ حضرت زهرا؛ و دفن شبانه حضرت زهرا سلام الله علیها را شامل است.
کتاب با شماری منابع خویش از کتابهای اهل سنت به پایان می رسد.
منو