احاديث شأن نزول آيه ولايت و اسناد آن از ديدگاه ابن كثير

احاديث شأن نزول آيه ولايت و اسناد آن از ديدگاه ابن كثير
ابن كثير در تفسيرش مى نويسد:
1 ـ وقال ابن أبي حاتم: حدّثنا الربيع بن سليمان المرادي، حدّثنا أيوب بن سويد، عن عتبة بن أبي حكيم في قوله: (إِنَّما وَلِيُّكُمُ الله وَرَسُولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا) قال: هم المؤمنون وعلي بن أبي طالب.
2 ـ وحدّثنا أبو سعيد الأشج، حدّثنا الفضل بن دُكين أبو نعيم الأحول،حدّثنا موسى بن قيس الحضرمي، عن سلمة بن كُهَيْل قال: تصدّق علي بخاتمه وهو راكع، فنزلت: (إِنَّما وَلِيُّكُمُ الله وَرَسُولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَهُمْ راكِعُونَ).
3 ـ وقال ابن جرير: حدثني الحارث، حدّثنا عبدالعزيز، حدّثنا غالب بن عبدالله، سمعت مجاهداً يقول في قوله: (إِنَّما وَلِيُّكُمُ الله وَرَسُولُهُ) الآية، نزلت في علي بن أبي طالب، تصدَّق وهو راكع.
4 ـ وقال عبدالرزاق: حدّثنا عبدالوهّاب بن مجاهد، عن أبيه، عن ابن عبّاس فى قوله: (إِنَّما وَلِيُّكُمُ الله وَرَسُولُهُ) الآية: نزلت في علي بن أبي طالب. عبدالوهّاب بن مجاهد لا يحتج به.
5 ـ ورواه ابن مُرْدويه، عن طريق سفيان الثوري، عن أبي سِنان، عن الضحاك، عن ابن عبّاس قال: كان علي بن أبي طالب قائماً يصلّى، فمرّ سائل وهو راكع، فأعطاه خاتمه، فنزلت: (إِنَّما وَلِيُّكُمُ الله وَرَسُولُهُ) الآية. الضحّاك لم يلقى ابن عبّاس.
6 ـ وروى ابن مُرْدويه أيضاً من طريق محمّد بن السائب الكلبي ـ وهو متروك ـ عن أبي صالح، عن ابن عبّاس قال: خرج رسول الله صلّى الله عليه وآله إلى المسجد، والناس يصلّون، بين راكع وساجد وقائم وقاعد، وإذا مسكين يسأل، فدخل رسول الله صلّى الله عليه وآله فقال: «أعطاك أحد شيئاً؟ قال: نعم. قال: من؟ قال: ذلك الرجل القائم. قال: على أي حال أعطاكه؟ قال: وهو راكع، قال: وذلك علي بن أبي طالب. قال فكبّر رسول الله صلّى الله عليه وآله عند ذلك، وهو يقول: (وَمَنْ يَتَوَلَّ الله وَرَسُولَهُ وَالَّذينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ الله هُمُ الْغالِبُونَ) وهذا إسناد لا يقدح به1.
7 ـ ثم رواه ابن مردويه، من حديث علي بن أبي طالب رضي الله عنه، نفسه، وعمّار بن ياسر، وأبي رافع. وليس يصح شيء منها بالكلية، لضعف أسانيدها وجهالة رجالها. ثم روى بإسناده عن ميمون بن مِهْران، عن ابن عباس في قوله: (إِنَّما وَلِيُّكُمُ الله وَرَسُولُهُ) نزلت في المؤمنين، وعلي بن أبي طالب أوّلهم.
8 ـ وقال ابن جرير: حدّثنا هَنَّاد، حدّثنا عبدة، عن عبدالملك، عن أبي جعفر قال: سألته عن هذه الآية (إِنَّما وَلِيُّكُمُ الله وَرَسُولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَهُمْ راكِعُونَ) قلنا: مَن الذين آمنوا؟ قال: الذين آمنوا. قلنا: بلغنا أنّها نزلت في علي بن أبي طالب! قال: عليٌّ من الذين آمنوا.
9 ـ وقال أسباط، عن السُّدِّي: نزلت هذه الآية في جميع المؤمنين، ولكن علي بن أبي طالب مرّ به سائل وهو راكع في المسجد فأعطاه خاتمه;2
ابن ابى حاتم گفت: ربيع بن سليمان مرادى، از ايوب بن سويد، از عتبة بن ابى حكيم نقل كرد كه درباره آيه «انّما وليكم الله ورسوله…» گفت: آنان مؤمنان و على بن أبى طالب عليه السلام هستند.
و ابوسعيد اشج، از فضل بن دُكَين (ابونعيم احول)، از موسى بن قيس حضرمى، از سلمة بن كهيل نقل كرد كه گفت: على عليه السلام در حال ركوع انگشتر خود را تصدّق فرمود، سپس اين آيه نازل شد: «همانا سرپرست شما فقط خدا و رسول او و مؤمنانى هستند كه نماز را به پا مى دارند و در حال ركوع زكات مى دهند».
و ابن جرير گفت: حارث از عبدالعزيز، از غالب بن عبدالله حديث كرد كه از مجاهد درباره آيه «انّما وليكم الله ورسوله…» شنيدم كه گفت: درباره على بن أبى طالب عليه السلام نازل شده است، زيرا ايشان در حال ركوع صدقه داد.
و عبدالرزاق گفت: عبدالوهاب بن مجاهد، از پدرش، از ابن عباس نقل كرد كه درباره آيه «انّما وليكم الله ورسوله…» گفت: در شأن على بن أبى طالب عليه السلام نازل شده است. به روايت هاى عبدالوهاب بن مجاهد احتجاج نمى شود.
و ابن مردويه، از طريق سفيان ثورى، از ابو سنان، از ضحّاك، از ابن عباس روايت كرد كه گفت: على بن أبى طالب عليه السلام به نماز ايستاده بود. در حالى كه ايشان در ركوع بود، سائلى از كنارش گذشت، سپس ايشان انگشترش را به او اعطا كرد و اين آيه نازل شد: «انّما وليكم الله ورسوله…». ضحّاك در سند اين روايت، ابن عباس را ملاقات نكرده است.
و ابن مردويه هم چنين از طريق محمّد بن سائب كلبى ـ كه متروك است ـ از ابو صالح، از ابن عباس روايت كرد كه گفت: رسول خدا صلى الله عليه وآله به سوى مسجد رفت در حالى كه مردم نماز ]نافله[ مى خواندند و در ركوع و سجود بودند و برخى ايستاده و برخى نشسته بودند. در اين هنگام مسكينى كمك خواست. رسول خدا صلى الله عليه وآله داخل ]مسجد[ شدند و فرمودند: آيا كسى چيزى به تو عطا كرد؟ گفت: آرى. فرمود: چه كسى؟ عرضه داشت: «آن مردى كه ايستاده است». فرمود: در چه حالتى به تو عطا كرد؟ عرضه داشت: «در حال ركوع». گفت: «و آن على بن ابى طالب عليه السلام بود». پس رسول خدا صلى الله عليه وآله در اين هنگام تكبير گفتند در حالى كه ]اين آيه را قرائت[ مى فرمود: «و هركس از خدا و رسول و مؤمنان روى گرداند ]مغلوب است[ پس به درستى كه حزب خداوند پيروز و غالب است». به اين اسناد قدح و خدشه اى نمى توان كرد.
سپس ابن مردويه آن را، از حديث خود حضرت على بن أبى طالب عليه السلام و عمار بن ياسر و ابو رافع روايت مى كند و به طور كلّى به دليل ضعف سند و مجهول بودن راويان آن، چيزى از آن صحيح نيست. سپس به سند خود از ميمون بن مهران، از ابن عباس درباره آيه «انّما وليكم الله ورسوله…» نقل مى كند كه درباره مؤمنان نازل شده و على بن ابى طالب عليه السلام نخستين آنان است.
ابن جرير نيز گفت: هنّاد و عبدة، از عبدالملك، از ابو جعفر نقل كردند كه از او درباره آيه «انّما وليكم الله ورسوله…» سؤال كرديم و گفتيم: ]منظور از[ «الذين آمنوا» چه كسانى هستند؟ گفت: مراد مؤمنان هستند. گفتيم: به ما رسيده كه اين آيه درباره على بن ابى طالب عليه السلام نازل شده است. گفت: على عليه السلام از كسانى است كه ايمان آورده اند.
اسباط نيز از سدّى نقل كرد كه گفت: اين آيه درباره همه مؤمنان نازل شده است وليكن هنگامى كه على بن ابى طالب عليه السلام در مسجد در ركوع بود، سائلى از كنار او گذشت و ايشان انگشترش را به وى عطا كرد.
ابن كثير مورد اعتماد اهل تسنّن است و تفسير وى نزد آنان و به ويژه وهابيان بسيار معتبر است; به همين جهت حديث فوق و نظر ابن كثير درباره سند اين احاديث حائز اهميت است.3
چنان كه مى بينيم، وى ضمن نقل روايات ابن ابى حاتم، هيچ خدشه اى در اسانيد آن ها نمى كند، چرا كه سند اين روايت ها در نزد اهل تسنّن قطعاً صحيح است و ابن كثير نمى تواند در آن ها خدشه كند كه در مباحث بعدى به بررسى سندى تمامى اين روايات خواهيم پرداخت.

1 . در آينده به آن مى پردازيم.
2 . تفسير ابن كثير: 2 / 73 ـ 74.
3 . ابن كثير و ابن قيّم از شاگردان ابن تيميه و بسيار متعصب هستند و اعتبار آن ها نزد وهابيان نيز به همين جهت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *