آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله)
جستجو
صفحه اصلی آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله)کتب و تألیفات آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله)کتاب‌های فارسی آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله) با پیشوایان هدایتگر (ج 3)

اندازه فونت فهرست پرینت صفحه
دیگر عناوین فصل:
بخش پنجم: بیان و عرضه اعتقادات
پرده عهد و پيمان
مُحْتَجِبٌ بِذِمَّتِكُمْ;
و از مهالك، در پرده امان شما روم.
واژه «محتجبٌ» از «احتجاب» به معناى استتار است، و كلمه «ذمّه» يعنى: عهده. خلاصه معنا اين كه من به شما پناهنده شده ام.
اما معنا دقيق تر و ظريف تر از اين است. توضيح مطلب اين كه:
معناى واژه «ذمّه» يك امر معنوى است كه از آن به «عهد»، «امان» و «ضمانت»1تعبير مى شود و تا كسى «اعتبار» نداشته باشد نمى تواند به عهده بگيرد، يا سبب امان شود و يا ضمانت كند، و استفاده از اعتبار و موقعيت اشخاص چه در جهات مادّى و چه در جهات معنوى امرى رايج و متعارف است.
ائمه عليهم السلام هم نزد خدا و هم نزد خلق «اعتبار» دارند. پس مى توانند ضمانت كنند، و پناه بدهند و حمايت كنند.
زائر با اين عبارت خود را پناهنده به حضرات ائمه اعلام نموده و خواهان حمايت و ضمانت آنان است. اما در برابر كى؟ و براى چه؟
در درجه اولى در برابر خداى متعال، زيرا با توجّه به كثرت گناهان خود از طرفى و به عظمت و قدرت و شدّت عذاب او از طرفى ديگر، چاره اى جز پناه بردن به معتبرترين و عزيزترين خلايق نزد او نخواهيم داشت.
و اين منافات ندارد كه مؤمن در امور شخصى خود با ساير مردم نيز به مقام ائمه اطهار عليهم السلام متوسّل بشود و از آن ها ـ چه در حال حياتشان در دنيا و چه بعد از آن ـ براى حلّ مشكلات خود كمك بخواهد، ولكن عمده خداوند متعال و حساب آخرت است.
حال اين سؤال پيش مى آيد: وقتى زائر مى گويد: «محتجبٌ بذمّتكم» اِخبار مى كند; يعنى در عهده و پناه شما هستم، يا انشاء مى نمايد كه مرا پناه بدهيد؟
جواب اين كه هر دو صحيح است، و چنان چه اِخبار باشد ممكن است نظرش به عهد و ميثاقى باشد كه با خدا و حضرات معصومين در عالم ذر در جهت امامت و ولايتشان بسته است، مى خواهد بگويد: اين معاهده را از آن روز قبول كرده ام، و معاهده طرفينى است و من هر چند خطاكار هستم، اما از عهد خود دست برنداشته ام، پس شما نيز به مقتضاى سرپرستى خود بر من، بايستى مرا ضمانت كنيد و از عذاب الاهى نجات دهيد.
و البته ما در گذشته راجع به ميثاق در عالم ذر، سخن گفته ايم.2
و اگر انشاء باشد كه پرواضح است براى مؤمنان جز اهل بيت عليهم السلام پناه گاهى وجود ندارد، لذا از محضرشان تقاضا مى كنيم كه ما را بپذيرند و در جهت نجات از گرفتارى ها يارى دهند.
به هر حال، اين جمله ملزومى دارد كه همانا قرب و وجاهت حضرات معصومين عليهم السلام نزد خداوند متعال است كه احدى از اولين و آخرين اين مقام را نايل نشده است.


1 . المصباح المنير: 210.
2 . ر.ك: صفحه 181 و 182 از همين كتاب.

Flag Counter
visitors by country counter
flag counter
دهکده وب - قرية الويب - w3village.com