برترى ديگر

برترى ديگر
يكى ديگر از جهات افضليت حديثى است كه در آن نبوّت رسول خدا صلى الله عليه وآله پيش تر از نبوّت همه انبيا بوده است. عبدالله بن شقيق مى گويد: مردى از پيامبر خدا صلى الله عليه وآله پرسيد: چه موقع تو پيامبر بودى؟
فرمود:
كنت نبيّاً وآدم بين الماء والطين;1
من آن گاه كه آدم در ميان آب و گل بودم، پيامبر بودم.
اين حديث در منابع شيعه و سنّى نقل شده است. روشن است كه همه پيامبران الاهى موظف بوده اند كه نبوّت پيامبر اكرم و ولايت ائمه عليهم السلام را به اُمّت هاى خودشان برسانند.
از طرف ديگر، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند:
نحن أهل بيت لا يقاس بنا أحد;2
ما خاندانى هستيم كه احدى به ما قياس نمى شود.
اين حديث نيز در منابع شيعه و سنّى آمده و در نهج البلاغه نيز ذكر شده است. در برخى از روايات آمده است:
أ حد من الناس.3
در برخى ديگر از روايات آمده است:
لا يقاس به أحد ممّن خلق الله.4
افضليّت ائمه عليهم السلام از خلايق از اولين و آخرين به جز رسول اكرم به عالمى اختصاص ندارد، بلكه در همه عوالم (دنيا، عالم قبل و عالم بعد) آن بزرگواران افضل خلايق هستند، به خصوص در عالم آخرت كه همه خلايق از اولين و آخرين جمع هستند شأن اهل بيت عليهم السلام بيشتر ظاهر خواهد شد.
اصلاً ظهور حقايق را براى آن عالم گذاشته اند، در اين عالم حقايق و غير حقايق به هم مخلوط هستند. در اين زمينه روايات ورود صدّيقه طاهره فاطمه زهرا عليها السلام به صحراى محشر شاهد صدق گفتار ماست.5
اين روايات در كتاب هاى شيعه و سنى نقل شده است و روايات بسيار جالبى است. به راستى در اين عالم با حضرت زهرا سلام الله عليها چه كردند كه بنا نبوده شأنشان در اين عالم ظاهر شود و قدر و مقام آن بانوى بزرگوار در آن جا معلوم خواهد شد.

1 . مناقب آل ابى طالب: 1 / 183، بحار الأنوار: 16 / 402، المصنف، ابن ابى شيبه: 8 / 438، حديث 1، با اندكى تفاوت، الاستيعاب: 4 / 1488.
2 . بحار الأنوار: 65 / 45، حديث 90 به نقل از ارشاد القلوب: 110 / 13، ذخائر العقبى: 17، سبيل الهدى والرشاد: 11 / 7، ينابيع المودّه: 2 / 68، حديث 61 و 114، حديث 322 و 117، حديث 334، كنز العمّال: 12 / 104، حديث 34201.
3 . كشف الغمّه: 1 / 31، ينابيع المودّه: 1 / 459، مفتاح النجا (مخطوط): 2، شرح احقاق الحق: 9 / 378.
4 . شرح إحقاق الحق: 5 / 90 به نقل از كتاب الأربعين ابومحمّد بن ابوالفوارس (مخطوط): 43.
5 . ر.ك: بحار الأنوار: 43 / 224، باب 8 .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *