آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله)
جستجو
صفحه اصلی آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله)کتب و تألیفات آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله)کتاب‌های فارسی آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله) با پیشوایان هدایتگر (ج 3)

اندازه فونت فهرست پرینت صفحه
دیگر عناوین فصل:
ادامه بخش چهارم: امامت و امام شناسی
افضليّت ائمه و حديث تشبيه
در ديگر اوصاف نيز ائمه ما از انبياى سلف افضل هستند. يكى از دلايل بر اين مدّعا، «حديث تشبيه» است. اين حديث بسيار معتبر و به سندهاى زيادى در منابع شيعه و سنّى آمده،1 از اين رو فخر رازى و برخى از مفسّران ديگر ناچار شده اند كه اين حديث را در ذيل آيه مباهله ذكر كنند.2
بنابر آيه مباهله، اميرالمؤمنين نفس رسول الله صلى الله عليه وآله است و به يقين رسول خدا صلى الله عليه وآله از ديگر پيامبران الاهى افضل هستند. پس اميرالمؤمنين عليه السلام نيز از آن ها افضل خواهند بود.
و آن گاه كه فخر رازى از پاسخ ناتوان مى گردد، ادّعاى اجماع مى كند و مى گويد: مسلمانان اجماع دارند بر اين كه غير نبى نمى شود از نبى افضل باشد.
ما در پاسخ او مى گوييم: شيعيان كه از مسلمانان هستند مخالف اين مقاله مى باشند، و شاهد شيخ مفيد است كه قبل از شما بوده، وى در اين زمينه رساله اى نوشته و افضليت ائمه عليهم السلام را بر ديگر انبيا به اثبات رسانيده. پس چنين اجماعى منعقد نشده است.
سپس مى گوييم: وقتى ائمه اطهار عليهم السلام از ديگر پيامبران الاهى افضل باشند، از صحابه رسول خدا صلى الله عليه وآله كسى نخواهد بود كه از ائمه افضل باشد. اينك متونى از حديث تشبيه را مى آوريم.3
عبدالرزاق، از معمر، از زهرى، از سعيد بن مسيب، از ابى هريره چنين نقل مى كند: رسول خدا صلى الله عليه وآله در جمع اصحاب خود فرمود:
إن تنظروا إلى آدم في علمه، ونوح في همّه، وإبراهيم في خلقه، وموسى في مناجاته، وعيسى في سننه، ومحمّد صلى الله عليه وآله في هديه وحلمه، فانظروا إلى هذا المقبل;
هر كسى مى خواهد به آدم در علمش، به نوح در همتش، به ابراهيم در خلق و خويش، به موسى در مناجاتش، به عيسى در سنّتش و به محمد در بردباريش بنگرد، به شخصى كه مى آيد بنگرد.
مردم گردنشان را دراز كردند و از جايشان تكان خوردند ببينند كيست؟ ديدند او على بن ابى طالب عليهم السلام است.4
روايت ديگر را ابن عباس نقل مى كند كه پيامبر خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
من أراد أن ينظر إلى آدم في علمه، وإلى نوح في فهمه، وإلى موسى في مناجاته، وإلى عيسى في سمته، وإلى محمّد في تمامه وكماله وجماله فلينظر إلى هذا الرجل المقبل.
قال: فتطاول الناس بأعناقهم فإذا هم بعلي... .5
در سند ديگرى چنين آمده است: انس بن مالك مى گويد:
ما در برخى از حجره هاى مكّه درباره على عليه السلام سخن مى گفتيم، ناگاه پيامبر خدا صلى الله عليه وآله وارد شد و فرمود:
أيّها الناس! من أراد أن ينظر إلى آدم في علمه، وإلى نوح في فهمه، وإلى إبراهيم في حلمه، وإلى موسى في شدّته، وإلى عيسى في زهادته، وإلى محمّد في بهائه، وإلى جبرئيل في أمانته، وإلى الكوكب الدري والشمس الضّحي والقمر المضي فليطتاول ولْيَنْظُرْ إلى هذا الرجل، وأشار إلى علي بن أبي طالب.6
ابوسعيد خدرى مى گويد: ما در خدمت پيامبر خدا صلى الله عليه وآله بوديم كه على بن ابى طالب عليهما السلام وارد شد، مدتى پيامبر به اميرالمؤمنين عليه السلام نگاه كردند، آن گاه فرمودند:
من أراد أن ينظر إلى آدم في علمه، وإلى نوح في حكمه، وإلى إبراهيم في حلمه فلينظر إلى هذا.7
در اين زمينه روايات فراوان داريم كه يك جلد كامل نفحات الأزهار في خلاصة عبقات الأنوار را تشكيل داده است.
در روايت ديگرى ابن عباس مى گويد: پيامبر خدا صلى الله عليه وآله در جمع اصحاب خود نشسته بودند كه على عليه السلام وارد شد، وقتى چشمان رسول الله صلى الله عليه وآله به اميرالمؤمنين عليه السلام افتاد فرمودند:
من أراد أن ينظر إلى آدم في علمه، وإلى نوح في حكمته، وإلى إبراهيم في حلمه فلينظر إلى علي بن أبي طالب.8
در روايت ديگر ابى الحمراء مى گويد: رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
من أراد أن ينظر إلى آدم في علمه، وإلى نوح في فهمه، وإلى يحيى بن زكريا في زهده، وإلى موسى بن عمران في بطشه فلينظر إلى علي بن أبي طالب.9
روايت ديگر: حارث همدانى ـ از اصحاب معروف اميرالمؤمنين عليه السلام ـ اين گونه نقل مى كند:
بلغنا أنّ النبي صلى الله عليه وآله كان في جمع من أ صحابه فقال: اريكم آدم في علمه، ونوحاً في فهمه، وإبراهيم في حكمته.
فلم يكن بأسرع من أن طلع علي عليه السلام.
فقال أبو بكر: يا رسول الله! أقست رجلاً بثلاثة من الرسل؟ بخ بخ لهذا الرجل، من هو يا رسول الله؟
قال النبي صلى الله عليه وآله: ألا تعرفه يا أبا بكر؟
قال: الله ورسوله أعلم.
قال: أبو الحسن علي بن أبي طالب.
قال أبو بكر: بخ بخ لك يا أبا الحسن! وأين مثلك يا أبا الحسن؟!10
به ما خبر رسيد كه پيامبر صلى الله عليه وآله در ميان جمعى از اصحاب خود فرمود: به شما آدم را به علمش، نوح را در فهمش و ابراهيم را در حكمتش نشان بدهم.
چيزى نگذشت كه اميرالمؤمنين عليه السلام آن جا حاضر شد.
ابوبكر گفت: اى رسول خدا! مردى را به سه تن از پيامبران مقايسه فرمودى، خوشا به حال آن مرد، اى رسول خدا! او كيست؟
فرمود: اى ابابكر! او را نمى شناسى؟
گفت: خدا و رسول او داناترند.
فرمود: ابوالحسن على بن ابى طالب است.
ابوبكر گفت: مبارك باد بر تو اى ابا الحسن! و كجاست همانند تو اى اباالحسن!
روايت ديگر را ابونعيم اصفهانى نقل كرده كه پيامبر خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
من سرّه أن ينظر إلى آدم في علمه، وإلى نوح في فهمه، وإلى إبراهيم في خلّته فلينظر إلى علي بن أبي طالب.11
در روايت ديگر اين طور آمده كه پيامبر خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
من أراد أن ينظر في إبراهيم في حلمه، وإلى نوح في فهمه، وإلى يوسف في جماله فلينظر إلى علي بن أبي طالب;12
هر كس مى خواهد به بردبارى ابراهيم. فرمانروايى نوح و زيبايى يوسف نظر كند به على بن ابي طالب عليهما السلام بنگرد.
بنابراين صفاتى كه در پيامبران گذشته به تنهايى بوده، در اميرالمؤمنين عليه السلام مجتمع بوده است كه «آن چه خوبان همه دارند تو تنها دارى».
در روايت ديگر پيامبر خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
من أراد أن ينظر إلى آدم في علمه، وإلى نوح في تقواه، وإلى إبراهيم في حلمه، وإلى موسى في هيبته، وإلى عيسى في عبادته فلينظر إلى علي بن أبي طالب.13
در حديث مفصّلى جابر بن عبدالله انصارى مى گويد: پيامبر خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
من أراد أن ينظر إلى إسرافيل في هيبته، وإلى ميكائيل في رتبته، وإلى جبرائيل في جلالته، وإلى آدم في سلمه، وإلى نوح في حسنه، وإلى إبراهيم في خلّته، وإلى يعقوب في حزنه، وإلى يوسف في جماله. وإلى موسى في مناجاته، وإلى أيّوب في صبره، وإلى يحيى في زهده، وإلى عيسى في سنته، وإلى يونس في ورعه، وإلى محمّد في جسمه وخلقه فلينظر إلى علي، فإنّ فيه تسعين خصلة من خصال الأنبياء، جمعها الله فيه ولن تجمع في أحد غيره.14
آن چه گذشت بخشى از رواياتى است كه اهل سنّت در كتاب هاى خود آورده اند كه ما از باب الزام و احتجاج به اين روايات، استدلال مى كنيم، گرچه اين روايات به اسانيد ديگرى نيز در منابع خودمان موجود است.


1 . گفتنى است كه «حديث تشبيه» يك جلد از كتاب نفحات الأزهار في خلاصة عبقات الأنوار ما را تشكيل داده است. ما اين حديث را از نظر سند، متن و دلالت فقط از منابع اهل سنّت، بحث كرده ايم. ر.ك: نفحات الأزهار في خلاصة عبقات الأنوار: جلد نوزدهم.
2 . تفسير رازى: 8 / 86 ، البحر المحيط: 2 / 503.
3 . اين احاديث را از منابع غير شيعى در نفحات الأزهار في خلاصة عبقات الأنوار روايت كرده ايم، براى تفصيل بيشتر مراجعه شود به نفحات الأزهار في خلاصة عبقات الأنوار: جلد نوزدهم.
4 . معجم الادباء: 17 / 200.
5 . المناقب، ابن شهرآشوب: 3 / 57.
6 . زين الفتى في تفسير سورة هل أتى.
7 . كتاب السنّة، ابن شاهين.
8 . كفاية الطالب في مناقب علي بن أبي طالب: 121.
9 . فرائد السمطين: 1 / 170، مناقب الخوارزمي: 83 .
10 . بحار الأنوار: 39 / 39، المناقب، خوارزمى: 88 .
11 . معارج العلى في مناقب المرتضى ـ مخطوط.
12 . وسيلة المتعبدين في سيرة سيد المرسلين: 5 / 168.
13 . الفصول المهمّه: 1 / 571، حديث 15.
14 . ينابيع الموده: 2 / 306، حديث 874 با اندكى تفاوت، مودّة القربى: 26، الفردوس، ديلمى: 2 / 191، حديث 2952 به نقل از سلمان.

Flag Counter
visitors by country counter
flag counter
دهکده وب - قرية الويب - w3village.com