جستجو
صفحه اصلی آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله)کتب و تألیفات آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله)کتاب‌های فارسی آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله) با پیشوایان هدایتگر (ج 3)

اندازه فونت فهرست پرینت صفحه
دیگر عناوین فصل:
ادامه بخش چهارم: امامت و امام شناسی
حلال زادگان
طِيباً لِخَلْقِنَا، وَ طَهَارَةً لاَِنْفُسِنَا، وَ تَزْكِيَةً لَنَا، وَ كَفَّارَةً لِذُنُوبِنَا...;
... موجبِ پاكيزگى آفرينش ما، طهارت جان هاى ما، تزكيه ما و كفّاره گناهانِ ما قرار داد.
آرى، حبّ اهل بيت عليهم السلام علامت طيب ولادت و باعث از بين رفتن گناهان ـ حتى گناهان كبيره ـ است.
علامه مجلسى رحمه الله در بحار الأنوار بابى را تحت اين عنوان گشوده است كه: «باب أنّ حبّهم عليهم السلام علامة طيب الولادة وبغضهم علامة خبث الولادة».
اينك برخى از روايات را در اين زمينه نقل مى كنيم:
رسول خدا صلى الله عليه وآله در حديثى فرمود:
من أحبّنا أهل البيت فليحمد الله على أوّل النعم.
قيل: وما أوّل النعم؟
قال: طيب الولادة، ولا يحبّنا إلاّ من طابت ولادته;1
هر كس ما خاندان را دوست دارد خدا را به نخستين نعمت سپاس گويد.
عرض شد: نخستين نعمت كدام است؟
فرمود: حلال زادگى، ما را جز حلال زاده دوست نمى دارد.
در روايت ديگرى آمده كه امام باقر عليه السلام فرمود:
من أصبح يجد برد حبّنا على قلبه فليحمد الله على بادىء النعم.
قيل: وما بادىء النعم؟
قال: طيب المولد;2
هر كس صبح كند و دوستى ما را در قلب خود بيابد خدا را بر ابتداى نعمت سپاس گويد.
عرض كردند: ابتداى نعمت كدام است؟
فرمود: حلال زادگى.
در روايت ديگرى پيامبر خدا به امير مؤمنان على فرمود:
يا علي! من أحبّني وأحبّك وأحبّ الائمّة من ولدك فليحمد الله على طيب مولده، فإنّه لا يحبّنا إلاّ مؤمن طابت ولادته، ولا يبغضنا إلاّ من خَبُثَتْ ولادته;3
اى على! هر كس من، تو و پيشوايان از فرزندان تو را دوست بدارد خدا را بر حلال زادگى سپاس گويد; زيرا كه جز مؤمن حلال زاده ما را دوست نمى دارد و جز انسان حرام زاده ما را دشمن نمى دارد.
البته اين روايات به ما اختصاص ندارد; بلكه اهل سنّت نيز در اين زمينه روايات زيبايى نقل كرده اند. عبادة بن الصّامت مى گويد:
كنّا نبور أولادنا بحُبّ علي بن أبي طالب، فإذا رأينا أحدهم لا يحبّ علي بن أبي طالب علمنا أنّه ليس منّا وأنّه لغير رشدة;4
ما فرزندانمان را به مهر على بن ابى طالب عليهما السلام آزمايش مى كنيم و انتخاب مى نماييم كه بفهميم كه فرزندان خودمان هستند يا اين زن جاى ديگرى رفته است.
گرچه برخى از اشخاص اين احاديث را تحريف كرده و واژه «نبور» را «بنور» و «أبناءنا» را به «ايماننا» دگرگون ساخته و گفته:
كنّا بنور إيماننا نحبّ علي بن أبي طالب;5
ما به نور ايمانمان على بن ابى طالب را دوست مى داريم.
اين سخن خوبى است، اما تحريف شده است.


1 . بحار الأنوار: 27 / 145، حديث 3. گفتنى است كه اين حديث را اهل سنّت نيز نقل كرده اند از جمله قندوزى در ينابيع المودّه: 2 / 272، حديث 774 به نقل از المودّة القربى: 14.
2 . علل الشرائع: 1 / 141، حديث 2، الأمالى، شيخ صدوق: 562، حديث 755، معانى الاخبار: 161، حديث 2، بحار الأنوار: 27 / 146، حديث 4.
3 . علل الشرائع: 1 / 141، حديث 3، بحار الأنوار: 27 / 146، حديث 5.
4 . الغدير: 4 / 322 به نقل از اسنى المطالب، شواهد التنزيل: 1 / 449، ذيل حديث 475، نهج الايمان: 456، النهاية: 1 / 159، لسان العرب: 4 / 87 .
5 . ر.ك: شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد: 4 / 110.

Flag Counter
visitors by country counter
flag counter
دهکده وب - قرية الويب - w3village.com