چگونگى صلوات فرستادن

چگونگى صلوات فرستادن
بنابر آن چه گذشت صلوات فرستادن رمز ولايت است و اين صلوات صيغه خاصّى دارد.
در اين زمينه بزرگان اهل سنّت ـ كه هر كدام از اين ها به مراتب از شيخين اعلم هستند ـ و جاى شگفتى است كه چرا اين ها خودشان را خدمتگزار آن ها قرار داده اند؟!! ـ رواياتى نقل كرده اند.
عبدالرزّاق، ابن ابى شيبه، احمد بن حنبل، عبد بن حُميد، بخارى، مسلم، ابوداوود، ترمذى و نسائى از كعب بن عجره چنين روايت مى كنند:
قال رجل: يا رسول الله! أمّا السلام عليك فقد علمناه، فكيف الصلاة عليك؟
قال: قولوا: اللهمّ صلّ على محمّد وعَلى آل محمّد كما صلّيت على آل إبراهيم إنّك حميدٌ مجيد.
اللهمّ بارك على محمّد وعَلى آل محمّد كما باركت على آل إبراهيم إنّك حميدٌ مجيدٌ;1
مردى گفت: اى رسول خدا! به ما آموخته ايد كه چگونه بر شما سلام كنيم، ولى چگونه بر شما درود بفرستيم.
فرمود: بگوييد:
اللّهمّ صلّ على محمّد و على آل محمّد كما صلّيت على إبراهيم وآل إبراهيم إنّك حميد مجيد… .
آنان احاديث بخارى و مسلم در دو كتاب موسوم به صحيحين را واجب العمل مى دانند، پس چرا به حديث كيفيّت صلوات كه روايت كرده اند، عمل نمى كنند؟
عجيب اين كه ابن حجر مكّى در الصواعق المحرقه آورده كه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند:
لا تصلّوا عليّ الصّلاة البتراء.
قيل: يا رسول الله! وما الصّلاة البتراء؟
قال: تقولون: «اللّهم صلّ على محمّد» وتمسكون. بل قولوا: «اللّهم صلّ على محمد وعلى آل محمّد»;2
بر من صلوات و درود «بتراء» نفرستيد.
پرسيدند: درود «بتراء» كدام است؟
فرمود: درودى است كه شما مى گوييد: «اللهمّ صلّ على محمّد» و پس از آن، از بردن نام خاندان من، خوددارى مى كنيد، بلكه بگوييد: «اللهمّ صلّ على محمد و على آل محمد».
اصلاً صلوات فرستادن بدون ذكر اهل بيت صلوات نيست و از آن نهى شده است.
معلوم شد كه صلوات فرستادن به ميثاق و اصل ولايت اهل بيت عليهم السلام چه ارتباطى دارد. و نيز معلوم شد، صلوات جز جنبه شعار بودن و اعلان وفا به آن ميثاق و عهد، آثار و بركات ديگرى نيز دارد.

1 . الدرر المنثور: 5 / 216، المصنف، صنعانى: 2 / 212، حديث 3105، المصنف، ابن أبى شيبه: 2 / 390، حديث 336، مسند، احمد بن حنبل: 3 / 47 و 4 / 241، منتخب مسند عبد بن حميد: 144، حديث 368، سنن ترمذى: 1 / 301 ـ 302، حديث 482، السنن الكبرى، نسائى: 3 / 47 و 49، صحيح بخارى: 4 / 118 و 6 / 27، سنن ابن ماجه: 1 / 293، حديث 904، فتح القدير: 4 / 303، فتح البارى: 11 / 129، تحفة الاحوذى: 2 / 492، مسند ابن جعده: 4، فضل الصّلاة على النبي، جهضمى: 55، السنن الكبرى، نسائى: 1 / 382، حديث 1211، مسند أبى يعلى: 2 / 21، حديث 24، صحيح ابن حبّان: 5 / 287، المعجم الصغير: 1 / 75، و 86 ، المعجم الأوسط: 3 / 91 و 92 و 215 و 4 / 378، المعجم الكبير: 17 / 250 و 19 / 124 و 126، كنز العمّال: 2 / 275.
2 . الصواعق المحرقه: 146، باب 11، فصل 1، في الآيات النازلة في أهل البيت ـ الآية الثامنة (سوره احزاب (33): آيه 56).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *