در بعضی از داستان عرفا و علما می خوانیم که گاهی به بعضی از کتب شعری مثل «حافظ» و «مولوی» تفأل میزدند. از آنجایی که گاهی افراد با این کار نسبت به آینده و کارهایی که می خواهند انجام بدهند تصمیماتی می گیرند و حتی گاها سبب ناامیدی می شود با این مقدمه: 1. آیا تفال مثل استخاره منشا و دلیل شرعی دارد؟ 2. اگر ندارد دلیل علما بر این کار چه بوده؟

پرسش
در بعضی از داستان عرفا و علما می خوانیم که گاهی به بعضی از کتب شعری مثل «حافظ» و «مولوی» تفأل میزدند و حتی در بعضی از داستان ها آمده است علامه طباطبایی مثلا برای اینکه کاری را شروع کنند با تفال راه خیر را انتخاب می کردند از آنجایی که گاهی افراد با این کار نسبت به آینده و کارهایی که می خواهند انجام بدهند تصمیماتی می گیرند و حتی گاها سبب ناامیدی می شود با این مقدمه: 1. آیا تفال مثل استخاره منشا و دلیل شرعی دارد؟ 2. اگر ندارد دلیل علما بر این کار چه بوده؟ با تشکر حمیدرضا فلاح تفتی طلبه حوزه علمیه قم
پاسخ
آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله
بسمه تعالی
السلام علیکم
در روایات داریم که “الفال حق” بنابراین فال گرفتن با بعضی کتب مانعی ندارد، ولی باید توجه داشت که “فال” است نه وحی مثلاً، بنابر این تصمیم گیری باید بر موازین صحیح باشد و فال منشأ تصمیم گیری نمی تواند باشد.
موفق باشید
6214
مطرح شده توسط: حمیدرضا فلاح تفتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *