متن حديث

متن حديث:
ابن حجر مكّى از ابن عباس اين گونه نقل مى كند:
أنّ النبي قال: عليّ باب حطّة; من دخل منه كان مؤمناً، ومن خرج منه كان كافراً;1
پيامبر فرمود: على عليه السّلام باب حطّه است. هرآن كس در آن داخل شود مؤمن، و هر آن كه از آن خارج شود كافر است.
در بعضى روايات اين گونه آمده است:
مثل أهل بيتي فيكم مثل باب حطّة في بني إسرائيل من دخله غفر له.2
ديلمى از عبدالله بن عمر چنين نقل مى كند:
عن النبي: علي بن أبي طالب باب حطّة; من دخل منه كان مؤمناً، ومن خرج منه كان كافراً.3
در روايتى ديگر، دارقطنى از عبدالله بن عباس چنين نقل مى كند:
قال رسول الله: علي بن أبي طالب باب حطّة; من دخل منه كان مؤمناً، ومن خرج منه كان كافراً;4
پيامبر فرمودند: على بن ابى طالب درِ دين است; هر آن كس از آن در داخل شد مؤمن، و هركس خارج شد كافر است.
نكته جالب اين جاست كه سيوطى در درّ المنثور، پس از بيان روايات و اقوال در اين باره، به نقل از ابن ابى شيبه حديثى را در ذيل آيه مذكور اين گونه نقل مى كند:
عن علي بن أبي طالب قال: إنما مثلنا في هذه الأمة كسفينة نوح، وكباب حطّة في بنى اسرائيل;5
مثال ما ]اهل بيت[ در اين امت مانند كشتى نوح و باب حطّه در قوم بنو اسرائيل است.
اگر اميرالمؤمنين معصوم نباشد، چگونه مى تواند ميزان و معيار ايمان و كفر قرار گيرد؟!
شايان ذكر است كه در كتاب هاى اهل تسنّن، اهل بيت نيز به باب حطّه تشبيه شده اند و عصمت آن ها نيز به خوبى از اين تشبيه استفاده مى شود. طبرانى در المعجم الكبير به يك سند از ابوذر غفارى روايت مى كند كه گفت:
سمعت رسول الله صلّى الله عليه وآله يقول: مثل أهل بيتي فيكم كمثل سفينة نوح في قوم نوح; من ركبها نجا، ومن تخلّف عنها هلك، ومثل باب حطّة في بني اسرائيل;6
از رسول خدا شنيدم كه مى فرمود: مثل اهل بيت من در ميان شما به سان كشتى نوح در بين قوم نوح است. هر كس سوار شود نجات يافته و هر آن كه مخالفت ورزد به هلاكت مى رسد ]و هم چنين مثال اهل بيت من[ مثل باب حطّه در بنو اسرائيل است!
وى همين حديث را در المعجم الصغير روايت مى كند:
عن عطية عن أبي سعيد الخدري سمعت رسول الله صلّى الله عليه وآله يقول: إنّما مثل أهل بيتي فيكم كمثل سفينة نوح، من ركبها نجا، ومن تخلّف عنها غرق. وإنّما مثل أهل بيتي فيكم مثل باب حطّة في بني إسراييل، من دخله غفرله.7

1 . الصواعق المحرقة : 2 / 366. هم چنين ر.ك: الجامع الصغير: 2 / 177 / ش 5592; ميزان الإعتدال: 1 / 532، ذيل شماره 1986.
2 . الصواعق المحرقة : 2 / 446; جامع الأحاديث: 10 / 8 / ح 8956 ; مجمع الزوائد: 9 / 168; المعجم الصغير: 2 / 22; المعجم الأوسط: 6 / 85 .
3 . ر.ك: كشف الخفاء العجلوني: 1 / 204; نفحات الأزهار: 10 / 218.
4 . كنز العمّال: 11 / 603 / ش 32910; سبل الهدى والرشاد: 11 / 298.
5 . الدرّ المنثور: 1 / 71 ـ 72. هم چنين ر.ك: المصنّف (ابن أبى شيبه): 7 / 503 / ش 52.
6 . المعجم الكبير: 3 / 46 / ح 2637. هم چنين ر.ك: المعجم الأوسط: 4 / 10; كنز العمّال: 12 / 98 ـ 99 / ح 34170; الإكمال في أسماء الرجال: 60.
7 . المعجم الصغير: 2 / 22. هم چنين ر.ك: مجمع الزوائد: 9 / 168.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *