آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله)
جستجو
صفحه اصلی آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله)کتب و تألیفات آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله)کتاب‌های فارسی آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله) با پیشوایان هدایتگر (ج 1)

اندازه فونت فهرست پرینت صفحه
دیگر عناوین فصل:
بخش دوم: سلام‌هایی از روی معرفت
صاحبان نعمت ها
وَأوْلِياءَ النِّعَمِ;
و (سلام بر شما) اى صاحبان نعمت ها.
ائمّه عليهم السلام صاحبان نعمت ها هستند. واژه «اولياء» جمع «ولى» و واژه «نِعَم» جمع «نعمت» است. چنان كه مى دانيم نعمت دو گونه است:
1 . نعمت مادّى;
2 . نعمت معنوى.
و در تعبير ديگرى دو قسم است:
1 . نعمت ظاهرى;
2 . نعمت باطنى.
قرآن مجيد مى فرمايد:
(وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَباطِنَةً);1
نعمت هاى آشكار و نهان خود را فراوان بر شما ارزانى داشته است.
الف و لام واژه «النعم» براى جنس و استغراق است. پس همه نعمت هاى مادى و معنوى، ظاهرى و باطنى و كوچك و بزرگ همه خلايق را فرا مى گيرد كه البته وجود، در رأس آن ها هست و ساير نعمت ها بر آن متفرّعند.
و ائمّه عليهم السلام اولياى نعمت ها هستند.
راغب اصفهانى در المفردات في غريب القرآن مى نويسد: النعمة الحالة الحسنة.2
كلمه جامعى كه حاكى از نيكويى حال انسان باشد «نعمت» است; گويند: فلانى در نعمت است، و از هر يك از عناصر سعادت بشر مانند خورشيد، هوا، آب، اعضاى بدن، وسايل زندگى، ثروت، قدرت و هم نشين خوب... تعبير به «نعمت» مى شود كه قرآن كريم مى فرمايد:
(وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللّهِ لا تُحْصُوها);3
و اگر نعمت هاى خداوند را بشماريد هرگز نمى توانيد آن ها را احصا كنيد.
راغب اصفهانى در ادامه مى گويد:
والنعماء بإزاء الضرّاء، قال: (وَلَئِنْ أَذَقْناهُ نَعْماءَ بَعْدَ ضَرّاءَ مَسَّتْهُ...);4
واژه «نعماء» در برابر «ضرّاء» است; آن گونه كه خداوند متعال مى فرمايد: «و اگر پس از ناراحتى و زيانى كه به او رسيده است نعمت هايى به او بچشانيم...».


1. سوره لقمان (31): آيه 20.
2. المفردات في غريب القرآن: 499.
3. سوره ابراهيم (14): آيه 34.
4. سوره هود (11): آيه 10.

Flag Counter
visitors by country counter
flag counter
دهکده وب - قرية الويب - w3village.com