بیانات حضرت آیت‌الله میلانی به مناسبت ایّام فاطمیّه ۱۴۴۰

آنچه که مهم است این است که شهادت صدیقۀ طاهره (سلام الله علیها) است، راجع به حضرت زهرا (سلام الله علیها) از جهات عدیده‌ای می‌شود بحث کرد و صحبت یک جلسه و دو جلسه نیست، از جهات مختلفی راجع به صدیقۀ طاهره می‌شود صحبت کرد، عجالتاً ما در مقام این هستیم که برای صدیقۀ طاهره (سلام الله علیها) اقامه عزا کنیم، برای صدیقۀ طاهره اقامه عزا کردن جزو وظایف ماست، بالخصوص در این زمان.
اقامۀ عزا برای چه؟ یک وقت یک کسی از دنیا می‌رود و ما متأثر می‌شویم به جهت فقدان او، البتّه فقدان و فراق او برای ما موجب تأثّر است، شکّی نیست، یک وقت اقامۀ عزا می‌کنیم به‌جهت مظلومیّت ایشان است؛ که صدیقۀ طاهره (سلام الله علیها) مظلوم واقع شده است، مظلومیت صدیقۀ طاهره (سلام الله علیها) مدخلیّت دارد در امر امامت و ولایت امیرمؤمنین و اهل‌بیت (علیهم الصلاة والسلام)، مظلومیّت صدیقۀ طاهره نقش دارد در این جهت، مظلومیّت صدیقۀ طاهره یکی از ادلۀ مثبته امامت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است بعد از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله) بلافصل.
حالا این مظلومیت را چه خوب است از کلام امیرالمؤمنین بشنویم، دقّت کنید، که امیرالمؤمنین صدیقۀ طاهره را به خاک سپردند، وقتی به خاک سپردند صدیقۀ طاهر را، ایشان خطاب کردند به پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله)، روایت از سیدالشهداء، امام حسین (علیه السلام) است:
قَالَ: لَمَّا قُبِضَتْ فَاطِمَةُ (عليها السلام) دَفَنَهَا أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ سِرّاً، اوّلا چرا سرّاً صدیقۀ طاهره به خاک سپرده بشوند، چرا؟ این ریشه دارد در خیلی از مطالب، و در تاریخ نظایر متعدّدی دارد که دفن سرّاً یکی از علائم غضب و عدم رضا بوده که متعدّد اتّفاق افتاده در آن ایّام.
لَمَّا قُبِضَتْ فَاطِمَةُ (عليها السلام) دَفَنَهَا أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ سِرّاً وَعَفَا عَلَى مَوْضِعِ قَبْرِهَا، علامتی هم ایشان بر قبر صدیقۀ طاهره نگذاشتند. باز این چه معنی دارد مخفی شدن صدیقۀ طاهره، چرا باید قبر صدیقۀ طاهره مخفی باشد تا به امروز؟ این چه سرّی دارد؟ جداگانه باید بحث کرد.
ثُمَّ قَامَ فَحَوَّلَ وَجْهَهُ إِلَى قَبْرِ رَسُولِ اللَّهِ (صلّى الله عليه وآله) فَقَالَ: السَّلَامُ عَلَيْكَ‏ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي، وَ السَّلَامُ عَلَيْكَ عَنِ ابْنَتِكَ…، بعد می‌فرمایند:
قَلَّ يَا رَسُولَ اللهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي
این کلام امیرالمؤمنین (علیه السلام) است:
قَلَّ يَا رَسُولَ اللهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي، وَ عَفَا عَنْ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ تَجَلُّدِي.
تحمّل من دیگه به صفر رسیده.
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ.
بعد ایشان می‌فرماید:
وَسَتُنْبِئُكَ ابْنَتُكَ بِتَظَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا.
عجب! پس مطالبی بوده که صدیقۀ طاهره به کسی حتّی به امیرالمؤمنین هم نگفتند، آنهم امّت با هم، با هم هم‌نوا شدند بر هضم صدیقۀ طاهره، یعنی غصب حق ایشان، یعنی ناراحت کردن ایشان، غضبناک کردن ایشان.
فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ.
نفرمودند سؤال کن، فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ، با اصرار سؤال کنید از ایشان.
وَاسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ.
بپرسید از ایشان که چه شد و بر صدیقۀ طاهره چه گذشت و چه بر سر ایشان آمد، وقتی سؤال کنید، این‌چنین پیگیری کنید.
سَتَقُولُ.
آن وقت است که ایشان خواهند گفت:
وَيَحْكُمُ اللَّهُ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ.
این قضیه را باید برگرداند به خدا، حَکَم در این قضیه خداست و صبر می‌کنیم تا آن روز را درک کنیم، حکم خداوند متعال را دربارۀ آن کسانی که این‌چنین رفتار کردند با صدیقۀ طاهره، درک کنیم، ان شاء الله تعالی.
فَبِعَيْنِ اللَّهِ تُدْفَنُ ابْنَتُكَ سِرّاً، وَتُهْضَمُ حَقَّهَا، وَتُمْنَعُ إِرْثَهَا، وَلَمْ يَتَبَاعَدِ الْعَهْدُ.
و حال آنکه زمانی نگذشته از رحلت شما، چیزی نگذشته.
وَلَمْ يَخْلَقْ مِنْكَ الذِّكْرُ.
هنوز کهنه نشده ایّام و یاد شما.
وَإِلَى اللَّهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ الْمُشْتَكَى.
ما هم می‌گوییم: إِلَى اللَّهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ الْمُشْتَكَى، ما هم می‌گوییم: وَيَحْكُمُ اللَّهُ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ، قضیّۀ صدیقۀ طاهره، قضیّۀ امیرالمؤمنین است، قضیّۀ صدیقۀ طاهره، قضیۀ اسلام است، قضیّۀ صدیقۀ طاهره باید بماند، باید گفته شود، باید تجدید شود، باید احیاء شود، کسانی‌که با این مراسم از داخل خودمان احیاناً ـ احیاناً می‌گویم، از داخل خودمان کسانی حرفی داشته باشند ـ ، اینها توجّه به ابعاد این قضیّه ندارند، اینها جهل دارند به اصل، فروع و آثار این قضیّه.
خداوند متعال ما را جزو کسانی که احیاء می‌کنند امر اهل‌بیت (علیهم السلام) را، خداوند متعال ما را جزو شیعیان اهل‌بیت قرار بدهد که يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَيَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا وصلّى الله على محمّد وآله الطاهرين.
دانلود فایل سخنرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *