نسبت‌های ناروا

بیانات حضرت آیت الله حاج سید علی حسینی میلانی (مدظله العالی)
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصلاة و السلام علی خیر خلقه و أشرف بریته محمد و آله الطاهرین و لعنة الله علی أعدائهم اجمعین
اموری و قضایایی در اسلام وجود دارد و بین مسلمین مطرح هست که وقتی تحقیق می کنیم می بینیم که این قضایا و نقل این قضایا از غیر شیعیان اهل بیت (علیهم الصلاة والسلام) واقع شده است و صادر شده است ولی در عین حال نسبت داده می شود به شیعیان و متهم می کنند شیعیان را به این امور و این قضایایی که دیگران روایت کرده اند، دیگران گفته اند و در کتب دیگران آمده است.
🔻مثلا ملاحظه کنید مسئله تحریف قرآن را. تحریف قرآن را اگر با دقت نگاه کنید می بینید این مسئله از صحابه پیغمبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شروع شده، عده ی بزرگی و جمع متنابهی از بزرگان صحابه قائلند به نقصان قرآن کریم و این احادیث و اقوال از قول آنها در بهترین کتب نزد اهل سنت چون کتاب بخاری و غیر کتاب بخاری روایت شده است. آنها به صراحت دارند که فلان سوره آیاتش بیش از آنچه که هست بوده یا فلان آیه ی مبارکه از قرآن مجید گم شده و ضایع شده و امثال ذلک از این احادیث که مجموعا دلالت دارد بر اعتقاد بزرگان صحابه به اینکه در قرآن مجید نقصانی وجود دارد. در عین حال این مسئله رو به شیعیان نسبت می دهند و همچنان در نوشتجاتشان و گفتارشان متهم می کنند شیعیان را به تحریف قرآن. مرحوم شیخ صدوق که حدود هزار سال قبل ایشان وفاتشان هست، صریحا در کتاب اعتقاداتشان دارند به اینکه اگر کسی به ما نسبت بدهد که ما قائلیم به نقصان قرآن، او به ما افتراء بسته و اتهام کرده است.
🔻از جمله اموری که باز مطرح هست همچنان، مسئله اینکه عده ی کثیری از بزرگان صحابه، گناهان کبیره داشتند. خب ما که خبر نداشتیم از این امور، اگر این امور در کتب خود اهل سنت نیامده بود به سندهای معتبر ذکر نشده بود و روایت نکرده بودند، آیا ما خبر داشتیم؟ وقتی شیعیان این مطالب را نقل می کنند از کتب اهل سنت، آقایان ناراحت می شوند که چرا چنین گفته شد و چرا چنین نوشته شد!! شیعیان این قضایا را که جعل نکردند. علمای شیعه از کتب خود آنها نقل می کنند و مقصدشان این است که بر صحابه نمی شود اعتماد کرد به طور کلی، و به کل صحابه نمی شود اقتدا کرد، نمی شود همه صحابه را عادل دانست. وقتی این مطالب را علمای شیعه نقل می کنند و در مباحث علمی مطرح می کنند دیگران ناراحت می شوند.
🔻از جمله قضایایی که باز مطرح هست الان بعضی از اموریست که متعلق است به ازواج رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم)، قضایایی را راجع به بعضی از ازواج پیغمبر اکرم در کتب خود اهل سنت می خوانیم، در کتب معتبر آنها وجود دارد، خودشان روایت کرده اند. آنچه را که شیعیان اهل بیت (علیهم الصلاة والسلام) در محافل علمیشان گفتگو می کنند، استناد می کنند به کتب اهل سنت. چرا آقایان ناراحت می شوند اگر مطلبی نقل شد از منبعی از منابع معتبر اهل سنت، و مقصد هم این نبود که طعن بشود نسبت به کسی یا جسارت بشود به پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم)؛ بلکه اینها مباحث علمیست و به قصد رسیدن به یک مبانی اعتقادی قوی این مباحث مطرح می شود.
🔸اگر این قضایایی را که از باب نمونه عرض کردم، اینها صحت ندارند، اگر اینها کذب هستند، اگر اینها خلاف واقعند، اگر اینها قابل تأویل و توجیه هستند، چه خوب بود اینها را نقل نمی کردند. و الان هم، همچنانی که خیلی از مطالب را از کتبشان حذف می کنند، این مطالب را هم حذف بکنند از کتبشان تا اینکه مدرکی در دست شیعیان و یا غیر شیعیان وجود نداشته باشد که موجب اختلاف بین مسلمین بشود.
خداوند متعال همه ما را موفق بدارد به علم و عمل صالح و آنچه که خیر و صلاح اسلام و مسلمین هست.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *