همایش بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی سید محمدهادی میلانی برگزار شد

همایش بزرگداشت مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید محمدهادی حسینی میلانی همزمان با چهلمین سالگرد درگذشت این عالم ربانی در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام در قم برگزار شد. در این مراسم مراجع تقلید عظام، مسئولان، علماء، طلاب و دیگر اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
حضرت آیات سبحانی و استادی، حجت الاسلام والمسلمین رضازاده و حجت الاسلام والمسلمین سید فاضل میلانی به سخنرانی در این همایش پرداختند و حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد به ارائه مقاله در موضوع همایش پرداخت.
* حضرت آیت الله سبحانی از سخنرانان این همایش با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم علیه السلام گفت: حضرت، علما را همانند دیوار و حصنی بلندی تشبیه کردند که اجازه نمی‌دهند دزدان وارد شهر شوند.
ایشان افزود: اسلام به منزله شهر است و حصن آن علما هستند، علما در زمانی همانند حصن اسلام را حفظ کرده اند، ائمه طاهرین (علیهم السلام) همواره مراقب بودند که عقاید مردم دچار مشکل نشود و علما هم همیشه سعی کردند در همین زمینه قدم بردارند، همه ائمه معصومین(علیهم السلام) حصنی برای اسلام بودند.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: آیت الله میلانی در سال 32 هجری شمسی وارد شهر مشهد شد و در مدت 23 سال تحولاتی ایجاد و خدماتی ارائه کردند، نظام آموزشی جدیدی را به وجود آوردند و مدارسی که تأسیس کردند متفاوت بود، یکی از خدمات ایشان تأسیس مدارس بود؛ اعزام مبلغ به خارج و داخل، تربیت فقیه، پاسخگویی به نیازها و تدریس علوم گوناگون از دیگر خدمات مهم ایشان است.
* آیت الله رضا استادی دیگر سخنران همایش نکوداشت مرجع فقید جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی سید محمد هادی میلانی (رحمه الله) اظهار داشت: آیت الله میلانی اهتمام جدی به تحصیل داشتند و از سوی مراجع بی‌شماری مورد تأیید و توجه قرار گرفته‌اند بطوریکه ۲۶ سال داشت مرحوم نائینی عبارت بسیار مهمی را برای ایشان نوشته است، طلاب جوان باید بدانند که این ها از ابتدا جدیت داشتند و درس را خوب دنبال می کردند.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه اگر بنا است مدافع اسلام باشیم باید درس و تحصیل را جدی بگیریم، افزود: آیت الله العظمی میلانی از همان ابتدا هم دنبال علم و هم دنبال تهذیب بود و اگر این‌ها درست نشود چیزی اصلاح نمی‌شود اگر حوزه ملا تربیت نکند یا ملا غیر مهذب باشد فایده‌ای ندارد و مشکلی حل نمی‌شود، کسانی که به جایی رسیدند و توانستند کاری کنند اخلاص داشتند و آیت الله میلانی اینگونه بود.
* حجت الاسلام ایازی، استاد حوزه علمیه قم و دبیر علمی همایش بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی سیدمحمدهادی میلانی گفت: آنچه در سیره و سبک زندگی این مرجع فقید در اسناد و آثار ایشان به چشم می‌خورد آنست که ایشان عامل به عمل بودند و هر اگر سخنی می‌گفتند بدون شک خودشان به آن عمل می‌کردند و این الگویی است که طلاب جوان می‌توانند از آن بهره گیرند.
* در پایان این مراسم که در راستای تجلیل از مقام رفیع فقاهت و مرجعیت برگزار شد، با حضور آیت الله شبیری زنجانی از آثار این فقیه اهل البیت علیهم السلام رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *