متن بیانات حضرت آیت الله حسینی میلانی بمناسبت ايام فاطميه و اهميت خطبه حضرت زهرا (سلام الله عليها)

بسم الله الرحمن الرحیم
اکثر آقایان برای تبلیغ این ایام میروند و کار خوبی می کنند. آقایان ایام فاطمیه برای تبلیغ باید بروید و قضایای صدر اسلام را برای مردم باید بگویید. بنده همیشه تأکید کردم. قضایای صدر اسلام را باید برای مردم گفت. به زبان‌های مختلف و در کشورهای مختلف. قضایای صدر اسلام به آن جوری که واقع شده است به مردم باید گفت ولی من همیشه تأکید کردم، به دو شرط:
🔸شرط اول مستدل و مستند باید گفت. شرط دوم آن است که با متانت باید گفت قضایای صدر اسلام را. ولی اولاً باید گفت، ثانیاً بایستی با جمیع خصوصیات گفته شود. یعنی کتمان نباید بشود، کم رنگ نباید بشود. حقایق صدر اسلام باید گفته شود اما با این دو قید و بنده روی این دو قید تأکید دارم.
🔸قضایای صدر اسلام برای ما تا روز قیامت تازه است. تازه است به چه معنا؟ به این معنا که قضایای صدر اسلام، قضایایی است که راه‌ها را، خطوط را، فکرها را از هم جدا می‌کند. به خصوص خطبه صدیقه طاهره (سلام الله علیها).
خطبه صدیقه طاهره (سلام الله علیها) را از سه جهت باید مورد بحث قرار داد. جهت اول این است که چه شد که صدیقه طاهره (سلام الله علیها) این خطبه را ایراد فرموده است و سبب چه بوده است؟ جهت دوم محتوای خود خطبه است که مورد بحث و تحقیق باید قرار بگیرد خطبه صدیقه طاهره (سلام الله علیها). خود متن حتی با عنوان یک درس بایستی مطرح باشد. جهت سوم آثار این خطبه و تبعات این خطبه و نتایج این خطبه است، این خطبه از صدیقه طاهره سلام الله علیها اختصاص به زمانی دون زمانی ندارد. این خطبه اختصاص به مکانی دون مکانی ندارد. اگر صدیقه طاهره سلام الله علیها امروز بودند باز همین فرمایشات را می‌فرمودند.
🔸وظیفه صدیقه طاهره و پیغمبر اکرم و ائمه اطهار (علیهم السلام) تبیین حقایق است و مردم را بایستی هدایت کنند. اساساً نصب امام و امامت و جایگاه اهل بیت طهارت در این امت هدایت است، روشنگری است، رفع التباس است، برطرف کردن شبهات است، اتمام حجت است از طرف خداوند متعال و بشر همیشه نیاز به اتمام حجت دارد. انسان همیشه نیاز به حجت دارد و این حجت باید اتمام شود تا کسی برنگردد بگوید من نمی‌دانستم که نص آیه مبارکه است. «لَوْلَا أَرْسَلْتَ إِلَيْنَا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آيَاتِكَ مِن قَبْلِ أَن نَّذِلَّ وَنَخْزَىٰ. سوره طه-آیه 134» این گفته شود در کشور ما الان حاکم علی است، بله این کشور، کشور تشیع است، حاکم این کشور الان از ذریه امیر المؤمنین است و صدیقه طاهره (سلام الله علیهما) و مورد احترام همه ماست و تضعیف این نظام جایز نیست به نظر همه مراجع تقلید، اما این ربطی به قضیه خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها) ندارد. و خواندن این خطبه و تبیین این خطبه و شرح این خطبه منافاتی با وحدت ندارد. اگر منافات با وحدت داشته باشد حدیث غدیر و بحث حدیث غدیر و واقعه غدیر خم منشأ اختلاف خواهد بود.
🔸اساساً خود پیغمبر اکرم فرمودند: «إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَيْتِي فِيكُمْ مَثَلُ سَفِينَةِ نُوحٍ، مَنْ دَخَلَهَا نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا هَلَكَ»، باید بگوییم العیاذ بالله پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم) منشأ اختلاف امت شده‌اند و خلافت وحدت فرمودند؟ مگر محتوای خطبه فدک غیر از محتوای حدیث «إنّي تاركم فيكم الثّقلين» است. مگر محتوایش غیر از محتوای «إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَيْتِي فِيكُمْ…» است؟ ما جوری نباید حرف بزنیم که بین خود شیعیان ایجاد تفرقه شود. این خودش ضد وحدت است. ما نباید قضایای عقیدتی را با مسائل سیاسی خلط کنیم.
و این عرایض بنده را باز فکر کنید و تأمل بفرمایید، ببینید اگر جای اشکالی دارد جای خللی دارد به بنده تذکر دهید. احترام بزرگان محفوظ، اما ما انتظار داریم متناسب با مقامشان صحبت کنند. ما با بزرگان خودمان وظیفه داریم مؤدبانه صحبت بکنیم. با بزرگی از بزرگان خودمان با آنچنانی که با ابن تیمیه و دیگران حرف می زنیم با بزرگان خودمان که هرگز آنچنان نباید حرف بزنیم. انتظارمان این است که فرمایشاتی نفرمایند که موجب اختلاف بین شیعیان بشود. که متأسفانه از این قبیل فرمایشات در جامعه ما فراوان شده. خداوند متعال همه ما را موفق بدارد که به وظایفمان به احسن وجه عمل کنیم والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
درس خارج اصول آیت الله حاج سید علی حسینی میلانی (مدظله العالی) -یکشنبه 2-12-1394

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *