بیانات حضرت آیت الله حسینی میلانی در آستانه ماه محرم

حضرت آیت الله حاج سید علی حسینی میلانی (مدظله العالی) در آخرین جلسه از سلسله نشست‌های علمی واکاوی موضوعات امامت و عاشورا در بنیاد فرهنگی امامت که یکشنبه شب 19 مهرماه 1394 برگزار شد با اشاره به روایتِ «یا کمیل لا تأخذ الّا عنّا، تکن منّا» از امیر مؤمنان (علیه السلام)، فرمودند: انسان مؤمن باید همیشه در مقام تعلم باشد و یادگیری مقدمه است برای عمل، هم عمل جوانحی که اعتقاد است و هم عمل جوارحی که عبادات و طاعت است و عبارت حضرت دلالت بر این دارد که دیگرانی هم هستند که می‌گویند بیایید مطالب را از ما بگیرید و سفارش حضرت امیر به کمیل یعنی اینکه نه در عقائد تابع دیگران باش و نه در اعمال و رفتار مطیع دیگران.
استاد حوزه علمیه قم در پاسخ این سؤال که آیا پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) امت را به صحابه ارجاع دادند یا اهل بیتشان گفتند: شریعتی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) آوردند مجموعه‌ای از مبانی اعتقادی و احکام عملیه شرعیه و یک سری آداب و سنن و اخلاقیات است و ما باید این ها را از خود وجود ایشان و یا کسانی که ارتباط مستقیم با ایشان داشتند و مورد تأییدشان بودند اخذ کنیم. واسطه بین مردم و پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام) هستند. چون هم اهل بیت هستند و هم جز صحابه به شمار می‌آیند و مدرک و دلیلی هم نداریم که پیامبر امت را بعد از خودشان به صحابه ارجاع داده باشند که عده‌ای می‌گویند باید به صحابه مراجعه کنیم که در این صورت تمام اهل مدینه و مکه جز صحابه هستند بنا بر تعریف اهل سنت و تبعیت کردن از آنها صحیح می‌باشد در حالیکه هم تعریف از صحابه و هم تبعیت کردن از مطلق صحابه غلط و اشتباه است که با همین تعریف احکام و عقائد را تغییر دادند.
ریاست عالی بنیاد فرهنگی امامت فرمودند: آنهایی که دین و اعتقاداتشان را از صحابه اخذ کردند و اهل بیت (علیهم السلام) را کنار گذاشتند، هدفشان چه بود؟ از ساعتی که گفتند حسبنا کتاب الله تا روزی که گفتند خبر جاء ولا وحي نزل، یک خط ممتدی به طول 50 سال کشیده شد برای مبارزه با این دین، کدام دین؟ یعنی تشیع، یعنی ولایت اهل بیت(علیهم السلام)، یعنی قرآن و عترت …
ایشان در جمع امامت پژوهان خاطر نشان کردند: اگر نهضت سید الشهداء (سلام الله علیه) نبود چیزی از این شریعت باقی نمی‌ماند و ایشان مأمور بودند به حفظ این دین، زیرا این دین نیامده بود که حذف شود، نیامده بود که بازیچه حکام ظلم و جور شود، آمده بود که بماند و با حرکت امام حسین علیه السلام دین حفظ شد. الان هم دشمن برای حذف این مذهب تمام تلاش خود را می‌کند و ما وظیفه داریم از روزی که وارد حوزه علمیه شدیم، آمدیم که کمیلی باشیم و لو کمیل کوچکی برای اهل بیت علیهم السلام که بعد از اخذ از اهل بیت و با آنها شدن، دستگیری کنیم از ایتام آل محمد (صلی الله علیه وآله) و بالاترین مصداق یتیم، ایتام معنوی هستند که معارف دین باید به آنها تعلیم داده شود و محرم فرصت این رسیدگی ها است. در منبر حسینی و مجالس حسینی امامت اهل بیت(علیهم السلام) و مقام سیدالشهدا(علیه السلام) بیان شود و حزن و مصبیت اهل بیت(علیهم السلام) گفته شود که دشمن با بیان مصیبت ها مخالف است و شما بگویید تا بدانند به حضرت ظلم کردند و ظالمین در همیشه تاریخ مذموم بوده‌اند و هستند. پس منبرها در کنار مواعظ و نصایح اهل بیت (علیهم السلام) باید مشتمل بر روضه باشد.
آیت الله میلانی در پایان فرمودند: نگهداشتن عزای سیدالشهدا(علیه السلام) نگهداشتن تشیع است و نگهداشتن تشیع، اسلام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *