بیانات حضرت آیت‌الله میلانی در همایش ضرورت‌های تبلیغی در معرفت شخصیت امام حسین علیه السلام

هشتمین گردهمایی سالانه علما، روحانیون و مبلّغین شیعه آلمان و هلند در تاریخ سه شنبه 21 اکتبر 2014 (برابر با 29 مهر 1393) با عنوان «ضرورت‌ها و بایسته‌های تبلیغی در معرفی شخصیت امام حسین علیه السلام» در مرکز اسلامی هامبورگ تشکیل گردید.
میهمان ویژه این نشست، حضرت آیت الله حاج سید علی حسینی میلانی (مد ظله العالی) از اساتید برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم بودند.
این گردهمایی که همه ساله جهت تبادل نظر پیرامون مهمترین مباحث مربوط به تبلیغ و اولویت‌های کاری روحانیون و علمای شیعه در سطح منطقه تشکیل می‌گردد با حضور بیش از پنجاه نفر از علمای منطقه تشکیل شد.
از اهداف این همایش لزوم تعامل و هم‌فکری عالمان شیعی در انجام وظایف، آشنایی با فعالیت‌های مختلف علماء، آشنایی بیشتر روحانیون با یکدیگر، اطلاع از مهمترین مسائل مربوط به اسلام در آلمان و بالاخره برطرف کردن مشکلات مربوط به روحانیون بیان شده است.
حضرت آیت الله حاج سید علی حسینی میلانی (حفظه الله)، از اساتید برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم، در بخشی از سخنانشان منبر را متعلق به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و امانتی در دست مبلّغین دین دانسته و افزودند: منبر اساساً متعلق به اهل بیت (علیهم السلام) می‌باشد که به روحانیون و مبلّغین به شکل امانت سپرده شده است. منبر فرصت ویژه و از امکانات بسیار ارزشمندی است که عالمان سایر ادیان از آن بی‌بهره‌اند. لذا روحانیونی که به امر تبلیغ می‌پردازند و بر فراز منبر می‌روند، باید به لوازم این امر مهم آشنایی داشته باشند. نکته مهم در امر تبلیغ دین اینست که اگر از ما به عنوان عالم دین سؤالی شد، قبل از اینکه از خودمان حرفی بزنیم، ببینیم قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) چه می‌گویند. منبر، منبر اهل بیت (علیهم السلام) است، مردم هم برای اهل بیت (علیهم السلام) هزینه کرده‌اند، به واسطه محبت اهل بیت (علیهم السلام) به مجلس روضه آمده‌اند، لذا ما هم باید از اهل بیت (علیهم السلام) آن هم به طور دقیق و صحیح سخن بگوییم. آنچه از اهل بیت (علیهم السلام) باید بیان شود، سه مطلب است: 1. بیان فضایل و مناقب 2. بیان مقامات معنوی 3. بیان مصائب اهل بیت (علیهم السلام).
معظم له در بخش دیگری از سخنانشان با طرح سه سؤال، به پاسخ‌های موجود در قرآن و روایات در این رابطه اشاره کرده و افزودند: سؤال اوّل اینست که وظایف ما در منبر چیست و ما بر فراز منبر چگونه باید سخن بگوییم؟ با مراجعه به قرآن می‌بینیم که خدای سبحان در سوره مبارکه نحل می‌فرماید: « اُدْعُ إِلَى سَبِيلِ رَ‌بِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَة وَ جَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ » مردم را با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت بخوان و با بهترین شیوه با آنان مجادله کن. سؤال دوم اینست که ما چه وظایفی در مقابل اهل بیت علیهم السلم داریم؟ به مراجعه به سخنان ائمه معصومین (علیهم السلام) خواهیم دید که آن حضرات به ما گفته‌اند که شما سخن و کلام ما را برای مردم نقل کنید؛ چراکه اگر مردم سخنان حق را بشنوند قطعا از آن پیروی خواهند نمود: « یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا ». سؤال سوم اینست که سرّ نهضت حضرت سید الشهدا (علیه السلام) چه بوده است؟ در رابطه با این سؤال خود وجود نازنین امام حسین (علیه السلام) فرموده‌اند: همانا من به منظور تباه گری و خودخواهی و فساد و ستمگری حرکت نکرده‌ام، بلکه تنها برای اصلاح امت جدّم رسول خدا قیام نموده‌ام. «لم أخرُجْ أشراً ولا بطراً ولامفسداً و لا ظالماً و إنّما خرجتُ لطلب الاصلاح في أُمّة جدّي»
حضرت آیت الله میلانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از تأسیس و تشکیل حوزه علمیه هامبورگ، بر معرفی و تشویق و ترغیب جوانان مستعد برای فراگیری علوم حوزی تأکید نموده و افزودند: این حوزه فرصت بسیار مناسبی برای پرورش و تربیت نیروهای بومی که نیازهای این جامعه را می‌شناسند، می‌باشد و قطعاً با پرورش نیروها و جوانانی که با مشکلات این جامعه آشنایی دارند، امید رشد اسلام ناب در این منطقه افزایش خواهد یافت. این حوزه برای احیاء امر اهل بیت (علیهم السلام) تأسیس شده است و وظیفه علماء و روحانیون مقیم آلمان شناسایی و معرفی و ترغیب جوانان خوب و مستعد برای اشتغال در این حوزه می‌باشد.
بیانیه‌ی هشتمین گردهمایی علما، روحانیون و مبلّغین شیعه آلمان و هلند با عنوان
«ضرورت‌ها و بایسته‌های تبلیغی در معرفی شخصیت امام حسین علیه السلام»
بدین شرح می‌باشد:
بسم الله الرحمن الرحیم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ(نساء/ 135)
سلام بر عالمان راستین و اندیشمندان فرزانه‌ی مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام که در طول تاریخ، بشریت را با ایمان و معنویت آسمانی آشنا ساختند؛
رحمت الهی بر رهروان و پویندگان راه واقعی انبیاء عظام که همان مسیر عقلانیت، اعتدال و اخلاق الهی است.
و نفرت از کسانی که می‌خواهند این راه تابناک و نورانی را که راه خدا دوستی، محبّت و همکاری میان انسان‌هاست بر بشر مشتبه نمایند و خشونت و افراط را به متن ادیان ابراهیمی نسبت دهند.
این روزها دردمندانه شاهدیم که در امنیت جانی و مالی و عرضی مناطق گسترده‌ای از دنیای اسلام، اخلال جدّی پدید آمده و در اثر نگاه‌های محدود و طایفه گرایانه برخی حکومت‌های مرتجع و در سایه‌ی سکوت، تأیید و اطلاع برخی قدرت‌ها، تروریست تکفیری، قتل و جنایت همانند زمان جاهلیت و بربریت علیه بشریت به راه انداخته و با انجام حرکت‌های سَبُعانه نسبت به قتل عام مسلمانان اعم از شیعه و سنی در عراق، غزه، سوریه و سایر کشورها بی‌مهابا اقدام می‌کند و سعی در ایجاد تفرقه بین مسلمانان از یک سو و اسلام هراسی از سوی دیگر دارد.
لذا ما به عنوان شاگردان و درس آموزان و خوشه چینان مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام و شرکت کنندگان در این همایش اعلام می‌داریم:
۱ـ هم صدا با صاحبان وجدان در هر جای جهان، جنایات تروریست‌های تکفیری و بعثی را محکوم می‌کنیم و این نوع جنایات را خیانت به دین و بشریت دانسته و عملکرد آنان را به هیچ وجه مورد تأیید هیچ یک از فرق و مذاهب اسلامی نمی‌دانیم و جریانات فوق را مظاهر کفر، نفاق و شرک می‌دانیم.
۲ـ اندیشمندان، صاحب‌نظران، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های آزاد و منصف را به تحلیل درست وقایع جاری فرا می‌خوانیم و آنان را از ارائه چهره مخدوش از اسلام ناب محمدی و تبلیغ اسلام افراطی و ترویج تفکر تکفیری و نزاع بین مذاهب اسلامی و امت واحده رسول الله صلی الله علیه و آله برحذر می‎داریم.
3ـ ائتلاف به وجود آمده بر ضد داعش باید آراء مردم منطقه، استقلال و حق حاکمیت ملّتها احترام بگذارد و با صداقت عمل کند و از حضور نظامی درازمدّت در منطقه و تخریب منابع اقتصادی و زیر ساخت کشورهای اسلامی عراق و سوریه و وارد آوردن خسارت جانی و مالی و نقض حق مالکیتی آنان پرهیز نماید.
4ـ همه دلسوزان اسلام را به تلاش برای حفظ وحدت صفوف مسلمانان و جلوگیری از اهانت به نمادها و شخصیت‌های مورد احترام مذاهب اسلامی دعوت می‌کنیم.
5ـ ضمن ردّ حکم ظالمانه‌ی دادگاه سعودی در حق عالم بزرگ و برجسته‌ی شیعیان حجاز، جناب شیخ نمر باقر النمر از مجامع بین‌المللی و علمای اسلام ـ از شیعه و سنّی ـ تقاضا داریم در برابر حکم قرون وسطایی دادگاه سعودی برای خاموش کردن صدای مظلومیت شیعیان آن دیار سکوت نکنند و جهت نقض این حکم ظالمانه اقدام نمایند؛ چرا که این اقدام نابخردانه، اعتدال و وحدت عملی را که مهمترین نیاز اساسی منطقه و جهان است به مخاطره خواهد انداخت.
6ـ بمب گذاری در عتبات عالیات و شهادت زائران و مجاوران بی گناه، همچون کشتار بی‌گناهان عین العرب (کوبانی) و سایر نقاط را ناجوانمردانه دانسته، بار دیگر هر گونه ترور و تجاوز به حریم دیگران را غیر اسلامی و غیر انسانی اعلام می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *