کنگره بزرگداشت آیت الله العظمی محمد تقی شیرازی قدّس سرّه

حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مد ظله العالی در کنگره بزرگداشت آیت الله العظمی میرزا محمّد تقی شیرازی قدّس سرّه با محوریت اندیشه و رهبری به دعوت رسمی آستان مقدس امام حسین علیه السلام شرکت کردند.
مراسم افتتاحیه «کنگره بزرگداشت آیت الله العظمی میرزا محمدتقی شیرازی قدّس سرّه» که سومین همایش جهانی بزرگداشت و احیاء آثار علمای اهل شهر کربلا می‌باشد، عصر روز شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد. این مراسم با حضور گسترده علماء، فضلاء، شخصیت‌های کشوری و لشکری، رؤسا و شیوخ عشایر، پژوهشگران و استادان دانشگاه‌های عراق، ایران و تعدادی دیگر از کشورهای جهان در حرم مطهر امام حسین علیه السلام در کربلای معلی برپا گردید.
آیت الله شیخ عبدالمهدی کربلایی دامت برکاته، متولی شرعی آستان امام حسین علیه السلام در مراسم افتتاحیه کنگره بزرگداشت میرزا محمّدتقی شیرازی به حاضران خیر مقدم گفت و از دست‌اندرکاران همایش تشکر کرد.
آیت الله شیخ عبدالمهدی کربلایی سپس با قرائت حدیثی از امام جواد علیه السلام به اهمیت علم و درجه غیر قابل مقایسه انسان عالم نسبت به بقیه مردم اشاره کردند.
آیت الله کربلایی نمونه‌ای از دانشمندان مورد اشاره امام جواد علیه السلام را میرزا محمدتقی شیرازی دانست که این کنگره برای تجلیل از ایشان برگزار شده است.
ایشان، ممانعت از تحریف تاریخ و مخدوش کردن چهره‌های درخشان تاریخی را دلیل دوم برگزاری این نوع کنگره‌ها اعلام کرد و گفت: یک واقعیت تأسف‌انگیز این است که بسیاری از حقایق تاریخی و شخصیت‌های ارزشمند را تحریف کرده‌اند. در مقابل، ما باید آن حوادث و بزرگان را به وجه صحیح آنها، به نسل های جدید برسانیم و بشناسانیم.
متولی شرعی بارگاه حضرت سیدالشهداء علیه السلام، استفاده از درس‌های تاریخ برای امروز جامعه را دلیلی دیگر برای برگزاری این سلسله همایش‌ها دانست و توضیح داد: معرفت دقیق و تفصیلی رویدادهای گذشته ـ بویژه در مورد حوادث حساس و سرنوشت‌ساز ـ به ما کمک می‌کند که در حوادث امروز از آنها درس بگیریم.
امام جمعه آستان مقدس حسینی با مقارنه بین عصر میرزای شیرازی با زمان حاضر اظهار کرد: هنگامی که مرجعیت سابق ما که در شیخ محمدتقی شیرازی متمثل بود را با مراجع بعدی ـ از جمله مرجع عالیقدر آیت الله سید علی حسینی سیستانی دام ظله ـ می‌سنجیم، تقارب و همگرایی بین همه آنها برای رسیدن به اهداف اساسی در زندگی ملت را می‌بینیم.
شایان ذکر است برگزارکننده این کنگره «مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا (مركز كربلاء للدراسات والبحوث) وابسته به آستان مقدس امام حسین علیه السلام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *