گزارش مراسم جشن ولادت امام رضا علیه‌السلام + متن سخنرانی حضرت آیت الله میلانی

بسم الله الرحمن الرحیم
به گزارش مدیر روابط عمومی بنیاد فرهنگی امامت، در خجسته سالروز ولادت باسعادت امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء، مقارن با روز شنبه ۲۱ خردادماه، مراسم جشنی با سخنـرانی حضرت آیت اللّه سیّد علی حسینی میلانی دامت برکاته در بنیاد فرهنگی امامت برگزار گردید.
این مراسم با شکوه که مزین به قدوم علماء و امامت پژوهان محترم و عموم دوستداران اهل‌بیت علیهم‌السلام بود، با قرائت کلام الله مجید و سپس مولودی و مدح امام هشتم علیه‌السلام آغاز و در ادامه با سخنرانی حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته پیگیری شد.
متن سخنرانی معظم له:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین و صلی علی خیر خلقه و اشرف بریته محمد و اله الطاهرین
ولادت با سعادت مولایمان علی بن موسی الرضا علیه الصلاه و السلام را خدمت حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و خواهر بزرگوار ایشان و عموم شیعیان تبریک عرض میکنم
چند کلمه را در سه فصل عرض میکنم :
فصل اول :
عبارت است از اینکه معرفت امام در هر زمان واجب است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: (من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه)
وظیفه داریم امام عصرمون رو بشناسیم و بقیه ائمه علیهم الصلاه و السلام را
معرفت امام چهار مرحله دارد.
یک مرحله: شخص امام را بشناسد و خصوصیات ولادت و شهادت و والدین حضرت و امثال ذلک این مرحله ابتدایی که بر هر کسی آسان است .
مرحله دوم: ادله امامت امام را بدانیم وقتی معتقد می‌شویم به امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه که امام زمان خودمون هستند دلیل امامت ایشون رو باید بدانیم و این وظیفه است برای هرکسی که توان این مرحله دارد و استعداد دارد.
ادله امامت ائمه علیهم الصلاه و السلام را از امیرالمومینین علیهم الصلاه و السلام تا حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باید بدانیم شبهاتی که از طرف مخالفین مطرح میشود پاسخگو باشیم.
امامتی را برای دیگران قائل میشوند باید بتوانیم نقد کنیم به نقد علمی
مرحله سوم : ما نسب به امامان خودمون اعتقاد داشته باشیم به مقامات و منازلشون عند الله تعالی صفات آنها، فضائل آنها، مناقبشان و اون حالات معنویه ای که ائمه علیهم الصلاه و السلام دارند. امامت ائمه علیهم الصلاه و السلام در دو جهت مورد بحث قرار میگیرد.
یک جهت بحث امامت است بین خود شیعیان و بر اساس آنچه در کتب خودمان هست و از خود اهل بیت علیهم الصلاه و السلام رسیده است. این برای اهل معرفت ضرورت دارد که در مقام شناخت امام انسان بداند که ولایت یعنی چه؟ چند قسم ولایت دارند ائمه؟ معنای اون ولایت ها چیست؟ و چگونه در مقام تحقیق پیش برویم و به چه نتیجه ای برسیم؟
مرحوم شیخ در مکاسب به مناسبتی متعرض ولایت های در مقام عصمت شدند.
بنده در خصوص ولایت های مخصوص عصمت کتابی نوشتم که به چاپ رسیده است. در شرح زیارت جامعه متعرض بخش زیادی از مطالب مربوط به منازل ائمه علیهم الصلاه و السلام متعرض شدم و بیان کردم و دلایل اون مقامات رو از کتاب و سنت و حتی عقل ذکر کردم.
اما در مرحله دیگر ما به خاطر اینکه مورد هجمه قرار گرفتیم در طول تاریخ و دروغ های زیادی در کتب امده و اباطیل زیادی مطرح شده است در خصوص مسئله امامت باید در اون جهت کار تخصصی داشته باشیم تا بتوانیم مدافعان خوبی باشیم از مکتب اهل بیت علیهم الصلاه و السلام و حقانیت امامت و ولایت انها.
اینها مراحلی ست در معرفه الامام که (من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه) این ضرورت دارد که انسان شناخت داشته باشد نسبت به پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم الصلاه و السلام و مقام عصمت و ولایت صدیقه طاهره وائمه اطهار علیهم الصلاه و السلام و در این مراحل هم واجب است بر هرکسی که قدرت و استعداد داشته باشد و بتواند در مباحث ورود کند.
فصل دومی که عرض میکنم در خصوص امام رضا علیه الصلاه و السلام هست.
عرض میکنم ائمه اطهار علیهم الصلاه و السلام همه ایشان در حال تقیه بودند خود امیرالمومینن علیه الصلاه و السلام و ائمه بعد امیرالمومنین علیهم الصلاه و السلام و تا حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف اینها در حال تقیه بودند و هستند.
ولکن نکته ای که میخواهم عرض کنم این است که امام صادق علیه الصلاه و السلام از فرصت انقراض حکومت بنی امیه و ضعف بنی العباس از اون فرصت استفاده کردند و امام رضا علیه الصلاه و السلام از ورودشان به ایران تا شهادتشان فرصت برایشان پیدا شد و استفاده کردند.
این دو امام هستند از ائمه علیهم الصلاه و السلام فرصت پیدا کردند.
تا اسلام را که همان تشیع و تشیع که همان اسلام است به معنای واقعی بیان کنند.
آنچه الان در مبانی اعتقادی داریم و تنظیم شده، توسط ائمه اطهار علیهم الصلاه و السلام به خصوص امام صادق و حضرت رضا علیهما السلام است.
هم امام صادق علیه السلام و هم امام رضا علیه السلام این دو امام در خانه شان باز بوده، رفت و آمد بوده این اختصاص به این دو امام دارد بزرگان ادیان می آمدند حرفهایشان را مطرح میکردند شبهاتشان دفع میشده به واسطه این دو امام.
اصحاب مقالات و فرق و مذهب های مختلف ملاقات هایی آزادانه با امام صادق و امام رضا علیهما السلام داشتند مطالبشان را مطرح کردند و ائمه ما رد کردند حرف های آنها رو و تشیع یعنی اسلام را در خدا شناسی، معاد شناسی، نبوت و در خصوص امامت آنچه را ائمه دیگر براحتی نمی گفتند این دو بزرگوار فرموده اند و بدست ما رسیده است.
امام رضا علیه السلام تثبیت کردند تشیع را در ابعاد مختلف یکی از کارهای بزرگی که امام رضا علیه السلام کردند مسئله سیدالشهداست. شهادت امام حسین علیه السلام و عاشورا این شعائری که امروز داریم برای سیدالشهدا علیه السلام عمدتا به برکت امام رضا علیه السلام است. این روایاتی که داریم از امام رضا علیه الصلاه و السلام به ابن شبیب و دیگران فرمودند. برای ما درسی هست که نسبت به سیدالشهدا علیه الصلاه و السلام ادای تکلیف کنیم.
پس میبینیم در این فرصت دو ساله چه قدر امام رضا علیه الصلاه و السلام استفاده کردند برای بیان حقایق این مکتب و مذهب.
آقایان نگویند موسس این مکتب فلان فقیه و متکلم و … است. گوینده این مطلب جاهل است
علمای مادر غیبت صغری وغیبت کبری شارح کلمات مقام عصمت هستند. مبین فرمایشات ائمه علیهم الصلاه و السلام هستند در ابواب مختلف به خصوص در مباحث امامت ملاحظه کنید تمام آنچه داریم در تفسیر و فقه و حدیث و سایر علوم و ابواب همه برمیگردد به ائمه علیهم الصلاه و السلام به خصوص امام صادق، امام باقر و امام رضا علیهم الصلاه و السلام.
این دو سالی که امام رضا علیه السلام بسط ید داشتند فی الجمله و نفوذی که داشتند و به نحوی آزاد بودند و رفت و آمد آزاد بوده این دو سال چه قدر بابرکت بوده است. اگر کسی شرح کند این دو سال را که امام رضا علیه السلام چه کردند.

فصل سوم :
ائمه اطهار علیهم الصلاه و السلام وظیفه شان و حکمت از نسلشان برای امامت در دو کلمه خلاصه میشود
اول: حفظ دین از بدعت ها و شبهه ها
دوم: تعلیم و نشر دین
این همان هست که کلمه هدایت در قران در مورد ائمه علیهم الصلاه و السلام امده است وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا
هدایت به این است که دین حفظ شود از بدعت ها وشبهات و تعلیم شود و ترویج شود
این دو وظیفه به مرور زمان تا زمان غیبت به عهده حوزه گذاشته شد.
حکمت در حوزه علمیه : دین باید حفظ شود در همه ابعاد از شبهات محفوظ بماند.
دوم : مبانی اعتقادی در احکام عملی در اخلاق و اداب و سنن تعلیم و ترویج شود.
این وظیفه حوزه ها بوده است و الان به عهده ما گذاشته شده است. فی الواقع حوزه های علمیه ادامه دهنده راه ائمه علیهم الصلاه و السلام هستند.
حوزه های علمیه و علما کسانی هستند که قیام می‌کنند به وظایف ائمه علیهم الصلاه و السلام و لذا دستور دادند به علما مراجعه شود به فقها مراجعه شود و بنیاد امامت یکی از موسسات متعلق به حوزه علمیه است و لو اینکه از نظر اقتصادی و مالی هیچگونه کمکی از حوزه تا امروز به این موسسه نشده است.
و لکن این موسسه خودش را یکی از موسسات حوزه میداند این وظیفه را به عهده گرفته است و از وظائف در حوزه که عبارت است از مسئله معرفت الامام و تربیت نیروهایی برای دفاع از امامت اهل بیت علیهم الصلاه و السلام
و در این موسسه معرفت الامام در همه ابعاد مورد بحث قرار گرفته است.
اما چون هدف اصلی در این موسسه دفاع از امامت و ولایت اهل بیت علیهم الصلاه و السلام بوده در مقابل دیگران لا محال در این زمینه تخصص پیدا میکند که بر اساس اونچه در کتب دیگران آمده اثبات کند امامت ائمه علیهم الصلاه و السلام را و نقد کند امامت کسانی که برای آنها ادعای امامت می‌شود.
این موسسه دنبال همان درس هایی ست که در مدرسه سیدنا الاستاذ مرحوم گلپایگانی تدریس کردم و نوعا اساتیدی که الان در بحث امامت هستند ثمرات اون جلسات هستند.
این موسسه به دنبال اون درس ها که به پیشنهاد ایت الله حسینی بوشهری تاسیس شد.
به دو جهت اسم ایشان را می‌آورم اولا تشکر کنم و ثانیا در تاریخ بماند. این به نفع ایشان است که از حسنات ایشان است پیشنهاد ایشون بود گفتند این درس دائر شود.
مراجع تقلید اعم از اونهایی که از دنیا رفتند یا بزرگوارانی که در خدمتشون هستیم همه تایید کردند این درس ها را و این موسسه به دنبال اون درس ها تاسیس شد.
این موسسه که أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ-تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا
فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً – وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ
این موسسه هدف تاسیسش از روز اول و از این به بعد اموری ست که عرض میکنم.
در این موسسه مرکز تخصصی امامت داریم در سطح سه که مورد تایید حوزه علمیه است و به لطف خدا ثمراتی داشته و فضلایی تحویل داده و ادامه خواهد داشت.
یکی از برنامه های ما امامت سطح چهار است که از آیت الله اعرافی تقاضای موافقت دارم که موافقت کنند تا شروع کنیم.
از جمله کارهای این موسسه واحد خواهران هست که باز از آیت الله اعرافی درخواست می‌کنم مساعدت کنند مجوزش صادر شود برای خواهران امامت سطح سه داشته باشیم.
از جمله کارها قرار است به حول و قوه خداوند و عنایت حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف احیای کتاب عبقات است که 4 جلد آن چاپ شده و به دست رهبر انقلاب رسیده است. ایشان تشکر کردند وگفتند منتظر بقیه هستم.
از جمله کارهای این موسسه احیای اثار بزرگان امامیه در هندوستان است. اساتید عبقات هستند یا پدر صاحب عبقات یا خودشان صاحب تالیفاتی هستند که باید احیا شود.
از جمله کارهای ما نقد پایان نامه هایی ست که وهابی ها در مراتب مختلف بر ضد شیعه منتشر کردند که نقدشان انجام نشده است.
از جمله کتاب نفحات الازهار در 40 جلد در بیاد محققا یک دوره کامل مباحث امامت که سندا و دلالتا که تا حالا در عالم تشیع نشده است امید دارم امسال منتشر شود.
در خارج از ساختمان بنیاد دو کار انجام شده است
اول مدرسه امامت دایر کردم و مدرسه موفقی بوده و هست. فضلایی شرکت میکنند که جمعی از آنها تشریف دارند و کار ارزنده ای است.
کار دوم مرکزی تاسیس شده به نام حقایق اسلامی برنامه هایی دارد و خدماتی که فعلا تحت پوشش بنیاد قرار گرفته وکارهایش را ادامه خواهد داد.
از آروزهامون این است نشریه ای در امامت علاوه بر این نشریه موجود که به زبان فارسی است، به زبان عربی نشریه امامت داشته باشیم. مقدماتش رو فراهم کردیم که ادامه داده نشد الان زمینه اش فراهم است.
اینجا اعلام میکنم هر موسسه ای در مباحث امامت کاری بکند و هر یک از فضلایی که کتابی یا بحثی در امامت بخواهد انجام دهد تا جایی بتوانیم همکاری میکنیم.
امادگی داریم برا اقامه دوره های امامت در شهرستان ها شروع خواهیم کرد. تقاضاهایی هم هست.
این ها بخشی از برنامه های ماست که البته باید اولویت ها را در نظر داشته باشیم به خاطر مشکلات اقتصادی این موسسه مستقل است و به جایی ارتباط ندارد. تا جایی که بتوانیم
دعا می‌کنیم. مشکلات اقتصادی در این مملکت حل شود و دشمنان منکوب شوند. خداوند کمک کند به وظایفمان قیام کنیم و از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف میخواهیم همانطور که ما را مورد عنایت داشتند این عنایاتشان ادامه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *