همه باید در خدمت امامت باشند

دومين نشست سالانه امامت پژوهان مركز تخصصی امامت اهل بيت عليهم السلام همزمان با ایام خجسته و پر برکت ولادت رسول اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله و رئیس مذهب حقّه جعفری حضرت امام جعفر صادق علیه السلام برگزار شد.
این نشست چهارشنبه 22 آذر ماه 1396 با سخنرانی حضرت آیت الله حسینی میلانی و با حضور آیت الله نجم الدین طبسی و حجت الاسلام والمسلمین مروی (معاون محترم ارتباطات حوزه‌های علميه دفتر مقام معظم رهبری) برگزار شد و از ممتازین دوره‌های آموزشی و نیز پژوهشگران برتر تقدیر به عمل آمد.
حضرت آیت الله حاج سید علی حسینی میلانی (مدظله العالی) تصریح کرد: تجلیل از دانش آموختگان و قدرانی از دست‌اندرکاران معارف دینی در حوزه امامت‌پژوهی مایه مباهات بنیاد فرهنگی امامت است.
ایشان در ادامه به برخی از اهداف تأسیس حوزه‌های علمیه در گذرگاه‎‌های مختلف تاریخی اشاره کرد و افزود: تفقه در دین یکی از واجبات کفایی برای همه متدینین بوده است؛ با توجه به میسر نبودن تفقه در دین برای همه مسلمین و مؤمنین، برخی در مسیر کسب معارف الهی قدم نهادند و تبیین اندیشه‌های الهی را در دستور کار قرار دادند.
حضرت آیت الله میلانی با بیان اینکه در اسلام، اصول مربوط به مبانی اعتقادی و فروعات، مربوط به احکام عملی است، اظهار داشت: دین اسلام مبانی اعتقادی بسیار قوی دارد و باب اجتهاد در آن باز است؛ حوزه‌های علمیه همچنان باید برای پاسخ‌گویی به نیازهای جوامع انسانی و اسلامی هر زمان، عالمان و مجتهدانی را تربیت کند.
آیت الله میلانی با بیان اینکه مبانی اعتقادی در مبادی تعلیم و تعلم در تقدم احکام عملی قرار دارد و تمام احکام عملی نیز مبتنی بر اصول دین است، خاطرنشان کرد: در علم امامت، محور، دو علم کلام و فقه است؛ به گونه ای که هدف تأسیس حوزه علمیه را می‌توان به علم امامت منتهی کرد.
ایشان امام شناسی را مفتاح علم کلام و فقه دانست و یادآور شد: در امام شناسی، باید ضمن شناخت امام و فهم و تبیین حجیت قول ایشان، سیره عملی این بزرگواران را به ابزاری برای رسیدن به معرفت حقیقی قرار دهیم.
حضرت آیت الله میلانی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه باید به امر «امامت»، توجه روزافزون‌تری داشته باشد، ابراز داشت: رسانه‌ها، مؤسسات و محققان باید در خدمت امامت قرار گیرند و این محور معارف را به درستی به جوامع انسانی و اسلامی انتقال دهند.
ایشان در ادامه ضمن تأکید بر تقویت ایمان آحاد جامعه اسلامی، خاطرنشان کرد: به لطف خدا و با عنایات حضرت ولی‌عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مؤسسه تخصصی امامت تأسیس شد و مورد توجه مراجع معظم تقلید قرار گرفت و در این مدت کوتاه، به پیشرفت‌های قابل‌توجهی در عرصه امامت پژوهی دست یافته است.
استاد دروس خارج حوزه با بیان اینکه تک‌تک فارغ‌التحصیلان این مؤسسه باید در هر جایی که حضور دارند، مدافع شایسته ای برای مکتب اهل‌بیت (علیهم السلام) باشند، یادآور شد: مباحث امامت همواره مورد هجمه دشمنان الهی قرار گرفته است؛ در این عصر با بهره‌گیری از ادبیاتی جدید، از تمام ابزارهای نوین برای ضربه زدن به این مهم استفاده می‌کنند.
حضرت آیت الله میلانی در پایان با اشاره به اینکه با الطاف الهی و تلاش رزمندگان اسلام، داعشیان در میدان نظامی شکست سختی خوردند، خاطرنشان کرد: در این دوران باید تلاش کنیم تا در جبهه‌های مختلف اعتقادی، کلامی و فقهی و در مواجهه با اندیشه‌های افراطی تحمیلی بر جهان اسلام، قوی‌تر ظاهر شویم.

دانلود بیانات ارزشمند حضرت آیت الله حسینی میلانی در دومین نشست سالانه بنیاد فرهنگی امامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *