ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام محور همه معارف دینی است

اختتامیه دهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر با بیانات حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی (مدظله العالی) برگزار شد.
معظم له فرمودند: قائل نبودن به ولایت امیرمؤمنان(علیه السلام) نشانه عدم دین‌داری است و اگر از کسی ولایت امام گرفته شود در واقع دین او گرفته شده است. چرا که محور همه معارف دینی ولایت امیرمؤمنان (علیه السلام) است. امر امامت به دست خدا است و احدی به جز او در نصب و تعیین امام نقشی ندارد.
ایشان با اشاره به کثرت احادیث و روایات در دلایل اثبات امامت امیرمؤمنان(علیه السلام) افزودند: احادیث مشمول بر دلایل اثبات امامت امیرمؤمنان(علیه السلام) باید از پنج مرحله عبور کنند: 1-مشخص بودن دقیق لفظ حدیث، 2-قطعیت سند آن، 3-دلالت حدیث بر ولایت و امامت، 4-عدم تعارض با دیگر احادیث 5-پاسخ گویی به تمام شبهات مربوط به امامت و ولایت از جمله این مراحل برای اثبات ولایت و امامت بلافصل است.
معظم له کتاب «عبقات الأنوار في إثبات امامة الائمة الأطهار» را از جمله کتبی دانست که محتوای آن تمامی شروط و مراحل اثبات امامت و ولایت را طی کرده است و خاطر نشان کردند: این کتاب که نوشته علامه میر حامد حسین است هرگز مورد نقد و بررسی قرار نگرفته و تحقیقا نیز قابل رد نمی باشد. بزرگان و علمای دین عبارات بلندی را درباره این اثر برجسته به کار برده اند و حتی برخی از آنان آیات قرآن را بر این کتاب تطبیق داده اند.
جضرت آیت الله میلانی با بیان بی نظیر و بی سابقه بودن این اثر در میان آثار دیگر علما فرمودند: علامه امینی این کتاب را معجزه مبین خواندند و میرزای شیرازی در جمله ای می گویند: «افتخار من این است که این کتاب در زمان حیات من نوشته شده است».
استاد حوزه علمیه با گلایه از عدم شناخت شایسته علامه میرحامد حسین در بین شیعیان و ضرورت حفظ و قدردانی از اثر ارزنده وی از سوی پیروان امیرمؤمنان(علیه السلام) افزودند: باید قدر این اثر را دانست و به آن افتخار کرد. این کتاب شمشیر برنده و حجتی در میان شیعیان است که تمامی شبهات و اشکالات وارده توسط افرادی که در پی انکار امامت بودند را به زیبایی پاسخ می دهد.
معظم له کتاب «عبقات الأنوار في إثبات امامة الائمة الأطهار» را دارای وجوه امتیاز بسیاری نسبت به دیگر آثار علمای شیعه همچون سید مرتضی، شیخ طوسی، علامه حلی، فاضل مقداد و کراچکی دانست و خاطر نشان کردند: برای نمونه در این کتاب در دلالت آیات تطهیر، ولایت و مودت بر امیرمؤمنان(علیه السلام) از هیچ مطلب و شبهه ی بیان شده در آن زمان و حتی شبهاتی که ممکن است در آینده مطرح شوند فروگذاری نشده و برای اثبات این امر از اسناد، روایات و تواریخ اهل سنت به زیبایی استفاده شده است.
حضرت آیت الله میلانی با اشاره به حدیث غدیر در این کتاب فرمودند: حدیث غدیر در اثر «عبقات» در 10 جلد شرح داده شده است و علامه تمامی مطالب کذب فخر رازی همچون انکار حضور امیرمؤمنان(علیه السلام) و خلیفتین در روز غدیر و همچنین مباحثی را که وی درباره معنای کلمه «ولی» و دعوی مراد بودن معنای «محبت داشتن» به جای «اولویت داشتن بر نفس» مطرح می کند را به صورت کلمه به کلمه بازگو کرده و به همگی آنان پاسخ داده است.
ایشان افزودند: این اثر بزرگ در سی جلد از سوی اینجانب تلخیص شده است و باب امامت و مطالب جدیدی که در نسخ پیشین موجود نبوده اند از روی نسخ خطی جدید برگرفته شده و به این سی جلد اضافه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *