اهمیت دادن به حدیث غدیر

بیانات حضرت آیت الله حاج سید علی حسینی میلانی (مدظله العالی) درباره حدیث غدیر، برگرفته از دروس شرح تجرید معظم له
طرفین از شیعه و سنی به حدیث غدیر اهمیت داده‌اند. آنهایی که در مقام اثبات هستند و آنهایی که در مقام انکارند.
در رأس مثبتین خداوند متعال، خود پیغمبراکرم، صدیقه طاهره، امیرالمؤمنین و ائمه اطهار علیهم السلام تا اصحابشان و علما و تا به امروز…
شما ببینید قبل از اینکه خطبه شروع بشود آیه نازل شده، بعد از تمام شدن خطبه باز آیه نازل شده، يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ قبل از خطبه است، الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا بعد از خطبه است. و این در منابع سنی هست. خب در یک واقعه دو آیه، اول آیه و آخر هم آیه، و شاید نظیر نداشته باشد در تاریخ اسلام، این از خدای متعال و قرآن مجید.

خود پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم وقتی رسیدند به غدیر خم صبر کردند تا آنهایی که عقب مانده اند برسند، دستور دادند آنهایی که جلو رفته اند برگردند، نوشته اند سه روز حضرت در غدیر خم ماندند و این خطبه با عظمت را ایراد کردند، ازمردم بیعت گرفتند، امیرالمومنین علیه السام را دستشان گرفته اند بالا “هذا علی” با این همه خصوصیات، اهتمام پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم را می رساند.
حضرت زهرا سلام الله علیها خطاب کرده اند به صحابه که سند را حفاظ اهل سنت منتهی می کنند به دختر امام رضا علیه السلام و دختر امام رضا علیه السلام روایت می کند از دختر امام کاظم علیه السلام، دختر ایشان روایت می کند از دختر امام صادق علیه السلام تا منتهی می شود به حضرت صدیقه زهرا سلام الله علیها سند بسیار جالبی است که حضرت زهرا سلام الله علیها خطاب می کنند که {أنسیتم یوم غدیر خم}.
خود امیرالمؤمنین علیه السلام بیش از یک بار مردم را بالای منبر در مسجد کوفه دعوت کردند که بیایند آنهایی که روز غدیر خم بودند شهادت بدهند و حتی این اهمیت را می رساند که امیرالمؤمنین علیه السلام کسانی را که بودند و حاضر نشدند شهادت بدهند آنها را حضرت نفرین کردند. چه ضرورتی داشت حضرت آنها را نفرین کنند و نفرینشان آنها را بگیرد؟
سایر ائمه علیهم السلام هم حدیث غدیر را روایت کردند.
بعد نوبت می رسد به اصحاب، من در بعضی از منابع دیدم که وقتی ابوبکر آمد به مسجد و مردم را وادار کردند به اینکه بیایند بیعت کنند، کسانی در مسجد بلند شدند و اعتراض کردند شدیدا به این کار، بعضی هایشان به حدیث غدیر استدلال کرده اند تا برسد به اصحاب و بزرگان ما تا به امروز.
ازعلمای خود اهل سنت کسانی هستند که در خصوص روایت حدیث غدیر کتاب تألیف کرده اند، یعنی اسانید حدیث غدیر را جمع آوری کرده اند و می خوانم بعضی از این کتابها را؛ که ما گلایه شدید داریم این است که این کتاب ها چه شده است؟ آیا این کتاب ها هستند و چاپ نمی شود و یا معدوم کرده اند تا دست کسی نیفتد، کجاست این کتاب ها؟ یکی از این کتاب ها در دست نیست، نه خطی آنها و نه چاپی. فقط کتاب ذهبی در خصوص حدیث غدیر اخیرا آن هم خود ما یعنی شیعیان، خود حوزه علمیه قم، شخصیتی که خدا او را با اجدادش محشور کند آقا عزیز طباطبایی نسخه کتاب ذهبی را در خصوص حدیث غدیر پیدا کرد و تصمیم گرفت که چاپ بشود که کارش ناتمام ماند و از دنیا رفت. کجاست این کتاب ها؟
می خوانم برای شما از منابع خودشان تا ببینید که چه کتاب هایی تألیف شده و در اختیار نیست.
حافظ ابوالعباس احمد بن محمد ابن سعید الکوفی معروف به ابن عقده که او را علمای ما هم مثل اینکه توثیقش می کنند علاوه بر علمای اهل سنت و کأن این ابن عقده زیدی مذهب بوده است. کتابی نوشته در خصوص اسانید حدیث غدیر و این کتاب به دست مرحوم سید ابن طاووس رسیده است در قرن هشتم.
چرا حداقل نسخه خطی این کتاب نیست؛ حالا چاپ نمی کنند نکنند، حداقل بگویند کجاست تا خود شیعیان چاپ کنند. ابن حجر عسقلانی می گوید: {و اما حدیث من کنت مولاه فعلی مولاه اخرجه الترمذی و النسائی و هو کثیر الطرق جدا و قد استوعبها ابن عقده فی کتاب مفرد و کثیر من اسانیدها صحاح و حسان} این عبارت اخری تواتر است و می شود متواتر.
در کتاب الاصابة ـ به برکت کتاب ابن عقده عده ای از صحابه اساسا معرفی شده اند، فلانی از صحابی است بخاطر اینکه ابن عقده از فلانی حدیث غدیر را روایت کرده است مثلا “عبدالله بن یامیل” یکی از اشخاص است، هیچ جایی اسمش نیست، ابن حجر می گوید: {ذکره ابوالعباس ابن عقده فی جمع طرق حدیث من کنت مولاه عن عبدالله بن یامیل} از طریق روایات ابن عقده اشخاص صحابه هم شناسایی شده اند و از طریق کتاب ابن عقده آن صحابه هم شناسایی شده اند. عبدالرحمن بن مدلج می گوید: {ذکره ابن عقده فی کتاب الموالاة}. پس ابن عقده کتابی دارد در طرق حدیث غدیر خم، که کتاب ابن عقده در دست ما نیست.
باز مؤلف دیگر: که کتاب تألیف کرده در اسناد حدیث غدیر، طبری معروف صاحب تاریخ و تفسیر؛ نوشته اند کتابی دارد در حدیث غدیر. ذهبی می گوید به اینکه {الّف محمد بن جریر فیه ـ یعنی در حدیث غدیرـ کتابا وقفت علیه ذهبی می گوید من دیدم فاندهشت لکثرة طرقه} طرق حدیث غدیر به روایت طبری مدهوشم کرده که این همه طریق دارد.
ابن کثیر در مورد طبری می گوید: {وَقَدْ رَأَيْتُ لَهُ كِتَابًا جَمَعَ فِيهِ أَحَادِيثَ غَدِيرِ خُمٍّ فِي مُجَلَّدَيْنِ ضَخْمَيْنِ} در دو مجلد قطور، اسانید حدیث غدیر را جمع آوری کرده و ابن کثیر می گوید من این کتاب را دیدم و او در قرن هشتم هست، پس این کتاب تا آن زمان ها بوده است، چه شده این کتاب؟ باز غیر از این دو نفری که عرض کردم کسانی دیگر در جمع آوری حدیث غدیر کتاب تألیف کرده اند که در اختیار ما نیست و این مطالب را می توانید در کتاب نفحات الأزهار جلد 6 نگاه کنید…

برگرفته از دروس شرح تجرید معظم له
دانلود کلیپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *