دشمنان اهل بیت و مبارزه با شعائر

دشمنان اهل بيت و مبارزه با شعائر
در طول تاريخ چند چيز شعار بوده و دشمنان با اين شعارها مبارزه كرده اند. يكى از اين شعارها همين صلوات فرستادن است. طبق سندهاى صحيح اهل سنّت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله صيغه صلوات را معيّن فرموده اند كه به چه لفظى صلوات بفرستيد.
در حديثى آمده كه امير مؤمنان على عليه السلام فرمود: پيامبر خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
لا تصلّوا علي صلاة مبتورة، بل صلوا إلي أهل بيتي، ولا تقطعوهم، فإنّ كلّ نسب وسبب يوم القيامة منقطع إلاّ نسبي ]وسببي[;1
براى من صلوات ناقص و ناتمام نفرستيد، بلكه بر اهل بيت من نيز صلوات بفرستيد و آنان را از من جدا نكنيد، همانا هر سبب و نسبى روز قيامت قطع مى گردد مگر سبب و نسب من.
البته اهل سنّت با اين گونه احاديث به گونه ديگر رفتار مى كنند كه:
اوّلاً عملاً به آن نحوى كه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرموده اند، انجام نمى دهند.
ثانياً پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند بدون صلوات بر آل من، صلوات نفرستيد، آنان در مقابل اين صيغه و متنى كه خودشان روايت مى كنند، حديث جعل كردند و متن هاى ديگرى براى صلوات درست نمودند.
يعنى با انواع مبارزه، صلوات فرستادن را منع مى كنند، و اين قوى ترين قرينه بر تأثير صلوات و رمز و شعار بودن آن است.
طبق تحقيقات انجام يافته، رفتار دشمن با اذان نيز در طول تاريخ اين گونه بوده است كه در هر جايى كه دشمنان اهل بيت عليهم السلام سيطره پيدا كردند اذان را تغيير دادند. وقتى شكست خوردند و ورق برگشت باز اذان به حال سابق خود برگشت.
آنان با جمله «حي على خير العمل» نيز مبارزه كردند، چون مى دانند كه معناى «حي على خير العمل» ولايت است.
از طرفى، آنان با اسم گذارى نيز مبارزه كرده اند; زمانى با اسامى على، فاطمه، حسن، حسين و جعفر شديداً مبارزه بوده است. وقتى حكومتشان ضعيف شد متزلزل شدند دوباره وضعيّت عوض شد.
انگشتر در دست راست كردن نيز شعار است، با آن نيز مبارزه كردند. زمخشرى مى گويد:
أوّل من تختم باليسار معاوية;2
نخستين كسى كه انگشتر در دست چپ كرد، معاويه بود.
اين موارد مدرك دارند، حتى در كيفيت پيچيدن عمامه نيز با پيامبر اكرم و اهل بيت عليهم السلام مبارزه كردند.
هم اكنون نيز با لقب آن حضرت «اميرالمؤمنين» مبارزه مى كنند، و اين لقب والا در راديو و تلويزيون خيلى كم تر گفته مى شود، چرا؟
آرى، اين كارها يا از روى جهل و نادانى و عدم التفات و يا ـ خداى ناكرده ـ به جهت ديگرى است.
از جمله شواهد ما بر شعار بودن صلوات فرستادن روايتى است كه مى فرمايد: صلوات موجب زدودن نفاق مى شود. در روايتى از امام صادق عليه السلام آمده است كه پيامبر خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
ارفعوا أصواتكم بالصلاة عليّ، فإنّها تذهب بالنفاق;3
با صداى بلند صلوات بفرستيد; زيرا كه آن نفاق را از بين مى برد.
آن گاه اين روايت را به رواياتى ضميمه كنيد كه مى فرمايد: دشمنى اهل بيت عليهم السلام علامت نفاق است. اين روايات را شيعه و سنّى نقل كرده اند. پيش تر گذشت كه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله به بريده فرمود:
أنافقت يا بريدة؟!
اى بريده! آيا منافق شده اى؟
بريده معذرت خواهى كرد، توبه نمود و با پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله تجديد بيعت كرد و گفت: من دوباره اسلامم را تجديد مى كنم و از اين ساعت به بعد، على بهترين مردم نزد من است.4
آرى، بايد از شعارها محافظت كرد.


1 . وسائل الشيعه: 7 / 207، حديث 9127.
2 . ربيع الابرار: باب 75.
3 . الكافى: 2 / 493، حديث 13، بحار الأنوار 91 / 59 ـ 60، حديث 41 به نقل از ثواب الأعمال: 159.
4 . ر.ك: جلد دوم، صفحه 411 از همين كتاب.

با پیشوایان هدایتگر (ج 3) تألیف: (آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله))

پرینت گرفته شده از: http://al-milani.com/farsi/library/lib-pg.php?booid=41&mid=207&pgid=2234