8. ابن حزم اندلسی [متوفای 456]

8 . ابن حزم اندلسى ]متوفاى 456[
او در ميان اهل سنّت، از جمله عالمان بزرگ جرح و تعديل و از صاحب نظران در فقه و اصول به شمار مى آيد. وى از فقهاى بزرگ مكتب ظاهرى (كسانى كه اخذ به ظواهر ادلّه مى كنند) مى باشد كه مكتب مستقلى در فقه بوده است و از آن ها به «ظاهريون» تعبير مى كنند.1
ابن حزم از ارادتمندان بنو اميه و قائل به شرعيت حكومت آن ها بوده و با اهل بيت رسول خدا عليهم السلام دشمنى داشته است; از اين رو برخى وى را ناصبى مى دانند. در كتاب المحلّى كه تأليف ابن حزم است، جمله اى پيرامون شهادت اميرالمؤمنين عليه السلام وجود دارد كه بر ناصبى بودن وى دلالت مى كند.2 حافظ ذهبى نيز در مورد او مى نويسد:
كان ممّا يزيد في شنآنه تشيّعه لأمراء بني اُميّة ماضيهم وباقيهم واعتقاده لصحة إمامتهم حتى نُسب إلى النصب;3
و از جمله بدى هاى وى، تشيع او نسبت به حاكمان گذشته و حال بنو اميه است و اعتقادش به حقانيت امامت آن ها. به جايى رسيد كه وى را ناصبى قلمداد كردند.


1 . ر.ك: تاريخ الإسلام: 23 / 284; عمدة القاري: 24 / 97. ابن اثير جزرى در اللباب في تهذيب الأنساب، جلد 3، صفحه 412 مى نويسد: «معاوية بن أبي سفيان، وينسب إليه جماعة بالولاء منهم أبو محمّد علي بن أحمد بن سعيد اليزيدي الحافظ المعروف بابن حزم الأندلسي، صاحب التصانيف المشهورة، وكان يميل إلى مذهب الظاهرية».
2 . وى مى نويسد: «أن عبدالرحمن بن ملجم لم يقتل علياً رضي الله عنه إلاّ متأولاً مجتهداً مقدراً أنّه على صواب»; المحلّى: 10 / 483 ـ 484، شماره 2079.
3 . تذكرة الحفّاظ: 2 / 115; سير أعلام النبلاء: 18 / 201; تاريخ الإسلام: 30 / 413. هم چنين ر.ك: لسان الميزان: 4 / 200، شماره 531; الوافي بالوفيات: 20 / 96.

جواهر الکلام فی معرفة الإمامة والإمام ـ جلد یکم تألیف: (آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله))

پرینت گرفته شده از: http://al-milani.com/farsi/library/lib-pg.php?booid=38&mid=190&pgid=1954