بررسى اين گفتار

بررسى اين گفتار
به راستى نيشابورى و آلوسى، راه درست را پيش رفته اند كه از سخنِ آغازين فخر رازى پيروى نكرده اند; چرا كه ما متوجّه نشديم كه آن مطلب با آيه مودّت چه ارتباطى دارد. علاوه براين كه اشكالات اساسى دارد; از جمله آيه (وَالسّابِقُونَ السّابِقُونَ * أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ) در كتاب هاى شيعه و سنّى اين آيه به امير مؤمنان على عليه السلام تفسير و معنا شده است.1
اما درباره داستان حكيمانه آن شخص گوينده بايد بگوييم كه از بخت بد اين گوينده ـ و اين گونه گويندگان ـ گفتار روشن و صريح ده ها امام و محدّث قابل اعتماد سنّى، بر باطل بودن حديث ستارگان و جعلى بودن آن دلالت دارد. براى نمونه:
احمد بن حنبل درباره آن مى گويد: اين حديث صحيح و درست نيست.
بزّار مى گويد: اين گفتار از پيامبر، صحيح نمى باشد.
دارقطنى مى گويد: اين حديث سست و بى پايه است.
ابن حزم مى گويد: اين روايت دروغين، جعلى و پوچ است و هرگز درست نيست.
بيهقى اين گونه اظهار نظر مى كند: تمامى سندهاى آن، ضعيف و سست است.
ابن عبدالبر مى گويد: سندهاى آن درست نيست.
ابن جوزى مى گويد: اين حديث درست نيست.
ابوحيان مى گويد: رسول خدا چنين حديثى نگفته است، اين حديث جعلى است كه درست نيست به پيامبر خدا نسبت داده شود.
ذهبى مى گويد: اين حديث پوچ و باطل است.
ابن قيّم نيز به برخى از سندهاى آن اشاره مى كند و مى گويد: هيچ كدام از آن ها درست نيست.
دانشمندان ديگرى نيز هم چون ابن حجر عسقلانى، جلال الدين سيوطى، سخاوى، متقى هندى، مناوى، خفاجى، شوكانى و… آن را ضعيف و بى پايه دانسته اند.2

1 . مجمع الزوائد: 9 / 102.
2 . براى آگاهى بيشتر در اين زمينه ر.ك حقيقت صحابه شماره 25 از سلسله پژوهش هاى اعتقادى، از همين نگارنده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *