دليل دوم

دليل دوم
دومين آيه اى كه به ولايت تشريعى دلالت دارد، آيه ولايت است. آن جا كه مى فرمايد:
(إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَهُمْ راكِعُونَ)؛1
سرپرست و صاحب اختيار شما فقط خدا، فرستاده او و كسانى هستند كه ايمان آورده اند؛ همان كسانى كه نماز را برپا مى دارند و در حال ركوع زكات مى دهند.
اين آيه مباركه با كلمه حصر «إنّما» شروع شده كه ولايت از آنِ خدا و رسول او و… است. اين آيه مباركه در شأن امير مؤمنان على عليه السلام نازل شده است كه در حال ركوع به مسكينى صدقه دادند. نزول اين آيه درباره آن حضرت در اين واقعه خاصه، مورد اتّفاق نظر علماى شيعه و سنّى است؛ به گونه اى كه برخى از بزرگان اهل سنّت به اجماع اقرار مى كنند.
علما و محدّثان شيعه نيز به اين آيه بر ولايت تشريعى معصوم استدلال كرده اند. در كتاب الكافى روايت شده كه امام صادق عليه السلام فرمود:
في قول اللّه عزّوجلّ: (إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا).
قال: (إِنَّما) يعني أولى بكم، أي أحقّ بكم وبأموركم وأنفسكم وأموالكم.
(اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا) يعني عليّاً وأولاده الأئمّة عليهم السلام إلى يوم القيامة.
ثمّ وصفهم اللّه عزّوجلّ فقال: (الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَهُمْ راكِعُونَ).
وكان أمير المؤمنين عليه السلام في صلاة الظهر وقد صلّى ركعتين وهو راكع وعليه حلّةٌ قيمتها ألف دينار وكان النبيّ صلّى اللّه عليه وآله كساه إيّاها وكان نجاشي أهداها له، فجاء سائلٌ فقال: السلام عليك يا ولى اللّه وأولى بالمؤمنين من أنفسهم! تصدّق على مسكين، فطرح الحلّة إليه واَومَأ بيده إليه أن أحملها.
فأنزل اللّه عزّوجلّ فيه هذه الآية، وصير نعمة أولاده بنعمته، فكلّ من بلغ من أولاده مبلغ الإمامة يكون بهذه النعمة مثله فيتصدّقون وهم راكعون.
والسّائل الّذي سأل أمير المؤمنين عليه السلام من الملائكة، والّذين يسألون الأئمّة من أولاده يكونون من الملائكة.2
در آن چه حضرت على عليه السلام صدقه دادند دو قول است. قول مشهور آن است كه حضرتش انگشترى را صدقه دادند و بنابراين روايت، لباسى بوده كه نجاشى هديه كرده بود.
ولى آن چه مهم است ـ و شايد از روايات اهل سنّت نيز قرينه باشد ـ اين كه سائل از ملائكه بوده، آن گاه بحث مى شود كه فرود آمدن فرشته به اين صورت بدون اذن خدا نمى باشد، پس فرشته اى بيايد و از امير مؤمنان على عليه السلام در اثناى نماز كمكى بخواهد و حضرت به او تصدّق بدهند و اين آيه نازل شود. چه داستانى است؟ و چه مدلولى دارد؟
در روايت ديگرى از امام باقر عليه السلام نقل شده است كه آن حضرت فرمود:
أمر اللّه عزّوجلّ رسوله بولاية عليّ وأنزل عليه: (إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَهُمْ راكِعُونَ)وفرض ولاية أولي الأمر فلم يدروا ما هِيَ، فأمراللّه محمّداً صلى اللّه عليه وآله أن يفسّر لهم الولاية كما فسّر لهم الصلاة والزكاة والصوم والحج.
فلمّا أتاه ذلك من اللّه ضاق بذلك صدر رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله وتخوف أن يرتدّوا عن دينهم وأن يكذّبوه، فضاق صدره وراجع ربّه عزّوجلّ فأوحى اللّه عزّوجلّ إليه: (يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ إِنَّ اللّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرينَ).
فَصَدَعَ بأمر اللّه تعالى ذكره، فقام بولاية على عليه السلام يوم غدير خم فنادى: الصّلاة جامعة، وأمر الناس أن يبلغ الشاهد الغائب.3
اين روايت را على بن ابراهيم قمى، عيّاشى، شيخ صدوق، شيخ مفيد، شيخ طوسى و شيخ طبرسى رحمهم اللّه با اسانيد خود آورده اند.4
در كتاب هاى اهل سنّت نيز نزول اين آيه مباركه مطرح شده و در شرح المواقف سيد شريف جرجانى، شرح المقاصد سعدالدين تفتازانى و كتاب هاى معتبر كلامى آنان تصريح شده كه به اجماع مفسّران اين آيه درباره امير مؤمنان على عليه السلام نازل شده است.5
از اين رو شيخ طوسى رحمه اللّه مى گويد:
أقوى ما يدلّ على إمامة أمير المؤمنين عليه السلام وولايته آية الولاية؛6
قوى ترين دليل از قرآن مجيد بر امامت و ولايت امير مؤمنان على عليه السلام آيه ولايت است.
به هر حال اين آيه؛ آيه بسيار قوى از ادلّه امامت اميرالمؤمنين عليه السلام است و خبر نزول اين آيه از خود آن حضرت نيز روايت شده است. هم چنين مقداد، ابوذر، عمّار، ابن عبّاس، جابر بن عبداللّه انصارى و جمعى از بزرگان صحابه نيز اين جريان را نقل كرده اند.7

1 . سوره مائده (5): آيه 55.
2 . الكافى: 1 / 288 و 289، حديث 3، وسائل الشيعه: 9 / 477 و 478، حديث 1.
3 . همان: 1 / 289، حديث 4.
4 . مناقب الامام أميرالمؤمنين عليه السلام: 1 / 150، حديث 85، دعائم الاسلام: 1 / 15، تفسير العياشى: 1 / 327، حديث 137، الأمالى، شيخ صدوق: 186، حديث 193، روضة الواعظين: 102، الاحتجاج: 1 / 73، بحار الأنوار: 35 / 183، حديث 1.
5 . شرح المواقف: 8 / 360، شرح المقاصد: 2 / 288.
6 . تفسير التبيان: 3 / 559. در اين منبع آمده است: وأعلم أنّ هذه الآية من الأدلّة الواضحة على إمامة أمير المؤمنين عليه السلام بعد النبي بلافصل.
7 . براى آگاهى بيشتر در اين زمينه ر.ك: نگاهى به آيه ولايت از همين نگارنده كه در ضمن سلسله پژوهش هاى اعتقادى شماره 4 چاپ شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *