وَمِنْكُمْ وَاِلَيْكُمْ

وَمِنْكُمْ وَاِلَيْكُمْ؛
از شما و به سوى شماست.
اهل بيت عليهم السلام چنين هستند. البته وقتى ما مى گوييم اهل بيت، عنوان اهل بيت شامل خود پيامبر اكرم صلى اللّه عليه وآله نيز هست ـ كه ما درباره آن در آيه تطهير بحث كرديم ـ كه هر جا حق باشد، از شما و منتهى به شماست. به خطبه ها و كلمات امير مؤمنان على عليه السلام در نهج البلاغه مراجعه كنيد، همه در توحيد، نبوّت، معاد و ديگر معارف است و ديگران همه شاگرد آن حضرت هستند.
در تاريخ آمده است: روزى حجّاج به چهار تن از بزرگان علماى زمان خود از جمله حسن بصرى نامه نوشت كه نظرتان را در مسئله جبر و اختيار بنويسيد.
يكى در بصره بود، ديگرى در كوفه، آن يكى در جاى ديگر و چهارمى در منطقه ديگر، هر چهار تن به اين مسئله جواب دادند، پاسخ هر يك از آن ها كلامى از اميرالمؤمنين عليه السلام بود.8
بنابراين، اگر منظور از حق خدا، ايمان، قرآن و معتقدات راستين باشد، همه از اميرالمؤمنين و ائمّه اطهار عليهم السلام اخذ شده است. اينان حق را براى ما معرفى كردند و ما را به اين حقايق دعوت كردند و تعليم نمودند.
ابن ابى الحديد در مقدمه شرح نهج البلاغه به نحو اجمال مى گويد كه تمام علوم اسلامى از امير مؤمنان على عليه السلام است.9
ولى بنده به تفصيل به اثبات رساندم كه تمام علوم اسلامى در صدر اسلام به توسط امير مؤمنان على عليه السلام در بلاد اسلامى منتشر شده است. اين پژوهش بر اساس كتاب هاى اهل سنّت است، چون طرف خطاب ابن تيميه بود.10

1 . ر.ك: جلد يكم، صفحه 432 از همين كتاب.
2 . بنده نسبت به امّ سلمه خيلى احساس ارادت مى كنم تا جايى كه يك سفر حج به نيابت از طرف عمّار و امّ سلمه به حج مشرف شدم و يك حج كامل انجام دادم.
3 . كشف الغمة: 1 / 146، كتاب الاربعين: 98، بحار الأنوار: 38 / 36، مناقب على بن ابى طالب عليه السلام، ابن مردويه: 118، حديث 144، المناقب، خوارزمى: 177، حديث 214، المستدرك على الصحيحين: 3 / 124، مجمع الزوائد: 9 / 134، المعجم الأوسط: 5 / 135، المعجم الصغير: 1 / 255، كنز العمال: 11 / 603.
4 . المستدرك على الصحيحين: 3 / 119.
5 . العمدة: 300، كتاب الاربعين: 92، بحار الأنوار: 29 / 343 و 38 / 35 و 40 / 75، الصراط المستقيم: 1 / 298، المستدرك على الصحيحين: 3 / 124 ـ 125، شواهد التنزيل: 1 / 246، شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد: 10 / 270.
6 . سوره شورى (42): آيه 23.
7 . الأمالى، شيخ صدوق: 157، حديث 150، الغارات: 1 / 62، مناقب الامام اميرالمؤمنين عليه السلام: 1 / 251 و 266، بشارة المصطفى: 246، حديث 35، كشف الغمه: 1 / 291، المسترشد: 620، حديث 288، المحتضر: 96، حديث 199، بحار الأنوار: 38 / 248 و 65 / 137، حديث 75، المناقب، خوارزمى: 129، ينابيع المودّه: 1 / 200 و 201.
8 . الهدايه: 19 و 20، الطرائف: 329، بحار الأنوار: 5 / 58، حديث 108.
9 . ر.ك: شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد: 1 / 17 ـ 20.
10 . ر.ك: نفحات الازهار في خلاصة عبقات الأنوار: 12 / 48 ـ 62.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *