آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله)
جستجو
صفحه اصلی آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله)کتب و تألیفات آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله)کتاب‌های فارسی آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله) با پیشوایان هدایتگر (ج 2)

اندازه فونت فهرست پرینت صفحه
دیگر عناوین فصل:
بخش چهارم: امامت و امام شناسی
برهان يعنى چه؟
راغب اصفهانى درباره واژه «برهان» مى گويد:
البرهان: بيانٌ للحجّة... والبرهان أوكد الأدَلَّة وهو الّذي يقتضي الصّدق أبداً لا مُحالة.1
برهان، قوى ترين ادلّه و بيان حجّت است و هرگز از مطابقت با واقع جدا نمى شود و هميشه مقتضى صدق است. برهان يعنى حقيقت و مطابقت با واقع.
در قرآن مجيد در سه جا كلمه «برهان» به كار رفته است. در يك جا درباره پيامبر اكرم صلى اللّه عليه وآله مى فرمايد:
(قَدْ جاءَكُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّكُمْ)؛2
دليل روشن از جانب پروردگارتان براى شما آمد.
در جاى ديگر در قضيّه حضرت يوسف عليه السلام مى فرمايد:
(وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى بُرْهانَ رَبِّهِ)؛3
آن زن قصد او كرد و او نيز اگر برهان پروردگار را نمى ديد، قصد وى مى نمود.
در جاى سوم در داستان حضرت موسى عليه السلام و فرعون مى فرمايد:
(فَذانِكَ بُرْهانانِ مِنْ رَبِّكَ إِلى فِرْعَوْنَ وَمَلاَئِهِ)؛4
اين دو برهان روشن (عصا و يد بيضا) از پروردگارت به سوى فرعون و اطرافيان اوست.
در اين آيات واژه «برهان» به خداوند متعال آن هم با وصف «ربّ» اضافه شده؛ يعنى اين برهان به اقتضاء ربوبيّت خدا است.


1 . همان: 45.
2 . سوره نساء (4): آيه 174.
3 . سوره يوسف (12): آيه 24.
4 . سوره قصص (28): آيه 32.

Flag Counter
visitors by country counter
flag counter
دهکده وب - قرية الويب - w3village.com