آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله)
جستجو
صفحه اصلی آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله)کتب و تألیفات آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله)کتاب‌های فارسی آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله) با پیشوایان هدایتگر (ج 1)

اندازه فونت فهرست پرینت صفحه
دیگر عناوین فصل:
بخش دوم: سلام‌هایی از روی معرفت
كاملان در محبّت خدا
والتّآمّينَ فى مَحَبَّةِ اللّهِ;
و (سلام بر) كاملان در دوستى خدا.
ائمّه عليهم السلام كاملان در دوستى خدا هستند. آن بزرگواران در محبّت خداوند متعال به مرحله تمام رسيده اند و در اين محبّت تامّ هستند.
واژه «تمام» در مقابل نقصان است. براى مثال، اگر ظرفى از آب پر باشد، مى گويند: تمامش آب است; ولى اگر پر نباشد مى گويند: اين ظرف ناقص است بايستى دوباره آب بريزيم تا نقص برطرف گردد.
راغب اصفهانى در معناى واژه «تمام» كلام دقيقى دارد. وى مى نويسد:
تمام الشيء انتهاؤه إلى حدّ لا يحتاج إلى شيء خارج عنه;1
تمام بودن چيزى به اين است كه به اندازه اى برسد كه ديگر به چيز مازادى نياز نباشد.
از همين جا فرق بين دو واژه «تمام» و «كمال» روشن مى شود، كه تمام يعنى مثلاً اين ظرف به حدّى رسيد كه به چيزى ديگرى نياز نيست و خودش است و مازاد بر آن ديگر جا ندارد و كمال يعنى رسيدن، مثلاً اين سيب تا وقتى نرسيده و كال است ناقص است. وقتى آماده بهره بردارى شد مى گويند: رسيده، لذا گويند: كمال الشىء حصول ما فيه الغرض منه.


1. المفردات في غريب القرآن: 75.

Flag Counter
visitors by country counter
flag counter
دهکده وب - قرية الويب - w3village.com