جستجو
صفحه اصلی آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله)کتب و تألیفات آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله)کتاب‌های فارسی آیت الله سید علی حسینی میلانی (مد ظله) با پیشوایان هدایتگر (ج 1)

اندازه فونت فهرست پرینت صفحه
دیگر عناوین فصل:
بخش دوم: سلام‌هایی از روی معرفت
استواران در امر خدا
وَالْمُسْتَقِرّينَ فى اَمْرِ اللّهِ;
و (سلام بر) استواران در امر خدا.
ائمّه عليهم السلام استواران در امر خدا هستند. واژه «مستقر» از استقرار و به معناى قرار گرفتن، آرام شدن و در يك جا ثابت ماندن است. انصافاً راغب اصفهانى در اين مورد معناى زيبايى دارد. وى در واژه «قرّ» مى نويسد:
قرّ في مكان إذا ثبت ثبوتاً جامداً;1
يعنى به گونه اى در آن مكان قرار دارد كه از آن جا به جاى ديگرى منتقل نمى شود. واژه «جامد»، فقط خودش است و مانند مشتق نيست كه تغيير بپذيرد و از هيئتى به هيئت ديگر درآيد. استقرار انسان نيز چنين است كه در جايى بماند و در آن جا قرار گيرد.
از اين رو، در قرآن مجيد از آخرت به «دار القرار» تعبير شده; چون اهل بهشت هرگز از بهشت خارج نمى شوند; بلكه (هُمْ فيها خالِدُونَ) و هم چنين اهل دوزخ كه از دوزخ به «بئس القرار» تعبير شده است. خداوند متعال درباره جهان آخرت مى فرمايد:
(يا قَوْمِ إِنَّما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا مَتاعٌ وَإِنَّ اْلآخِرَةَ هِيَ دارُ الْقَرارِ);2
(مؤمن از قوم فرعون گفت:) اى قوم من! اين زندگى دنيا فقط كالاى زودگذر است و به راستى كه جهان آخرت سراى پايدار است.
و درباره دوزخ مى فرمايد:
(جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَها وَبِئْسَ الْقَرارُ);3
دوزخى كه در آتش آن وارد مى شوند و چه بدجايگاهى است.
پس چيز مستقر در مقابل چيز متحرّكى است كه قرار ندارد. از اين روست كه ايمان دو نوع است:
1 . ايمان ثابت كه در قرآن مجيد آمده است:
(يُثَبِّتُ اللّهُ الَّذينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثّابِتِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَفي الآخِرَةِ);4
خداوند كسانى را كه به سبب گفتار و اعتقاد راستين ايمان آورده اند در زندگى دنيا و جهان آخرت ثابت قدم مى دارد.
2 . ايمان غير ثابت كه در روايات از آن به «مستودع» ـ وديعه گذاشته شده ـ تعبير شده است. در روايتى فرمودند: «كسانى هستند كه صبح مى كنند در حالى كه مؤمن هستند و در شب هنگام از ايمان خارج مى شوند».5
از طرفى قرار گرفتن نيز دوگونه است:
1 . استقرار جسمى: اين نوع قرار گرفتن در رابطه با حركت بدن است، مانند اين كه انسان از جايى حركت مى كند و به وطن و جايگاه خود مى رسد و در آن جا آرام و قرار مى گيرد و ديگر حركت تمام مى شود.
2 . استقرار روحى: در اين نوع قرار گرفتن، فكر انسان، روح انسان در برابر فردى يا چيزى يا حادثه اى آرام مى گيرد، نه عَوَض مى شود و نه تغيير مى يابد.


1. المفردات في غريب القرآن: 397.
2. سوره غافر (40): آيه 39.
3. سوره ابراهيم (14): آيه 29.
4. همان: آيه 27.
5. ر.ك: الغيبة، نعمانى: 214، مسند احمد بن حنبل: 3 / 453، صحيح مسلم: 1 / 76.

Flag Counter
visitors by country counter
flag counter
دهکده وب - قرية الويب - w3village.com